Zuid-Afrika here we come!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika here we come!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika here we come!!

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

17 November 2007 | Ghana, Tamale

We hebben het ticket naar Zuid-Afrika geboekt! We gaan niet meer hier in Ghana reizen, wat we gepland hadden van 2 tot en met 29 januari. We vinden dat we in de anderhalve week reizen en de weekendjes weg wel genoeg van het land gezien hebben. In plaats daarvan vliegen we 23 december, via Ethiopië, naar Johannesburg en de 24e meteen door naar Kaapstad om kerst en oud en nieuw te vieren. Johannesburg staat namelijk niet als erg veilig bekend. In Kaapstad zien we Carijn die al een week eerder vliegt. Na oud en nieuw gaan we langs de hele kust reizen om zo via het Kruger park weer terug te komen in Johannesburg. De 22e januari vliegen we dan naar Accra in Ghana om nog een weekje tot rust te komen. Precies een week later stappen we dan op het vliegtuig naar het waarschijnlijk erg koude Nederland... op naar de carnaval!

Wat hebben we verder nog meegemaakt in de afgelopen 2 weken... Leo is met een andere vrijwilliger een half dagje gaan meelopen in het ziekenhuis. Hij had er maar weinig woorden voor; ‘Mijn hart huilt’.
Cindy is op woensdag samen met Leo naar Mole National Park gegaan. De bus zou om 13.30 vertrekken, maar dat werd uiteindelijk 16.30... Ach ja, Ghana he. Een busreis van 5 uur over een lekkere hobbelige zandweg. De volgende morgen om 6 uur op voor een hike door de jungle, op zoek naar vooral olifanten. Al snel zagen ze 2 savanne olifanten, extra groot zijn die. Je kunt er tot op een afstand van ongeveer 20 meter bij in de buurt komen. Verder nog waterbuffels, herten, apen, zwijnen en nog wat dieren gezien tijdens de tocht. ’s Middags lekker aan het zwembad liggen met uitzicht over de grote drinkplaats voor de olifanten. Daar kwamen maar liefst 7 olifanten om lekker te badderen. 9 olifanten gezien op 1 dag, dat komt niet snel voor! Helaas heeft Leo alle foto’s meegenomen naar Nederland. ’s Nachts of ’s morgens (hoe je het ook noemen wil) om 3.30 opgestaan om de mee te kunnen met de bus van 4 uur. Dit was meteen de laatste dag dat Leo in Tamale zou zijn. ’s Avonds heeft hij afscheid genomen van ons gastgezin, waar hij een week meer dan welkom was geweest. Fris gehaald en kadootjes uitgedeeld, een compleet feest dus! Zeker voor de 2 jongens, Rushan en Mubarik, was het een feest dat Leo er was. Een man die met ze speelt, dat maken ze nooit mee! Hun vader slaapt en eet alleen maar thuis en schenkt ze verder geen aandacht.. de cultuur, zeggen ze dan.
Zaterdag om 5.30 Leo uitgezwaaid die met een binnenlandse vlucht naar Accra vloog. Hij heeft daar nog een dagje lekker gerelaxed aan het zwembad van een duur hotel om rond 24 uur weer naar Nederland te vliegen. Hij vertelde een prachtige tijd te hebben gehad, maar het ook weer erg fijn te vinden naar Nederland te gaan.
We zijn die dag naar het weeshuis gegaan om te kijken of Cindy daar nog 2 weken kon werken voordat het Guinea Worm project begint. Verschrikkelijk om te zien dat weeshuis. Kindertjes van 0 tot en met 4 jaar die in de steek zijn gelaten, bewust of niet bewust. De laatste ‘aanwinst’ is slechts 2 dagen oud, de moeder is overleden tijdens de bevalling. De vader kan er niet voor zorgen en dus ligt het daar maar de hele dag te liggen in een bedje en vieze katoenen luier. Ze worden 3 keer per dag gevoed, verschoond en gewassen. Verder liggen ze daar maar te liggen. Niemand die even de moeite neemt (behalve de aanwezige vrijwilligers als ze tijd hebben) om ze vast te houden. Er zijn wel pampers luiers en nieuwe kleertjes, maar die gebruiken ze alleen als er hoog bezoek komt, om zo goed voor de dag te komen!!
’s Avonds zijn we naar de lokale discotheek gegaan. Klein, benauwd en maar 1 bandje muziek voor de hele avond. Wel erg goedkope biertjes die toch al zo hard aanslaan! Lekker dansen en opletten dat ze niet van achter tegen je aan komen dansen. We hebben er een leuke avond van gemaakt, om vervolgens om 1 uur thuis te komen... Uniek voor hier. Zo gezellig dat we de tijd vergaten!
Zondag natuurlijk alle 4 een katertje. Toch maar rond 11 uur naar het zwembad gegaan om een beetje bij te komen in het water. Cindy werd alleen maar beroerder en is naar huis gaan slapen.. en kotsen, schijten en zweten! Sorry, maar dat is niet anders te omschrijven...

Maandag zijn we naar de Adams Clinic gegaan om samen met dokter Adams apparatuur voor zijn nieuwe clinic te gaan kopen. Alles wordt geïmporteerd dus de prijzen vielen tegen.. erg duur! Maar goed, het is voor een goed doel. Even later zijn we naar buiten gegaan met een sterilisatieapparaat, baby weegschaal en een roestvrijstalen po! De po hebben we er als korting bijgekletst.. Dokter Adams was in ieder geval erg blij met zijn nieuwe spullen en wij blij eindelijk een goed doel voor een gedeelte van het donatiegeld gevonden te hebben!

Dinsdag was Cindy haar eerste werkdag in het weeshuis, de middagshift. Ze moest zich melden bij de ass-supervisor. Cindy werd daar verwelkomd met; ‘You are to early’! Ze voelde zich meteen welkom. Och een goede start is het halve begin. In het weeshuis werd ze wegwijs gemaakt door andere vrijwilligers. Het komt er op neer dat de babies alleen maar in hun bed liggen. Ze worden er alleen uit gehaald wanneer ze gevoed en verschoont moeten worden. Knuffelen of zelfs maar even vasthouden, dat is er niet bij. Gelukkig zijn er meestal een aantal ‘blanke’ vrijwilligers die ze wel wat meer aandacht geven. Om 16 uur worden alle kinderen gevoed en moeten ze 20 minuten op de pot zitten en poepen! Daarna gaan ze naar bed. Ze worden dus maar 2 of 3 keer per dag verschoond waardoor ze vaak zeiknat zijn of naar poep stinken. Je wordt er erg smerig van, maar je voelt je tenminste wel super nuttig. Deze dag ook het verdere rooster ingevuld voor de komende tijd en wat denk je ben je in Ghana moet Cindy nog in het weekend werken! Balen zeg........ Pfffffffff
’s Avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten bij het gastgezin van Carijn, heerlijk!

Donderdag en vrijdag heeft Claudia de payday van de microkredieten alleen gedaan omdat Hassan op het moment in Nederland is. Gelukkig geen problemen, want dan was er een taalprobleem geweest. Claudia heeft een plan gemaakt om dit project te verbeteren. Hierover wordt momenteel in Nederland gediscussieerd.
Alles met het doel; bereiken van financiële onafhankelijkheid voor de vrouwen. Het is in ieder geval goed te weten dat deze vrouwen echt worden geholpen met leningen tussen de 40 en 350 euro. Wat heel opmerkelijk is om te zien is dat het terugbetalingpercentage bijna 100% is. Hier telt je woord en trots veel sterker dan in het algemeen in Nederland. Toch was dat ooit ook zo in ons landje.. Als je hier niet betaalt, draait de hele groep ervoor op en kun je bedenken dat je dan geen fijn leven meer hebt hier. Gelukkig komt dit maar zelden voor.

Voor ons gevoel gaat het nu allemaal erg snel.. Nog een weekje en dan beginnen aan het Guinea Worm project. Na 3 weken hebben we dan nog een weekje bij ons gastgezin om wat leuke dingen met ze te gaan doen. Daarna gaan we naar Zuid-Afrika en dan nog maar een weekje Ghana voordat we weer naar huis gaan. Toch nog totaal 10 weken, maar het klinkt allemaal veel korter! We zijn hier nu ook alweer 12 weken aan het genieten... pfff.. wat gaat de tijd toch snel...

Bedankt voor alle reacties op de site, mailtjes, smsjes, telefoontjes... het doet ons goed, want stiekem missen we Nederland wel een beetje...... Maar wel een heel klein beetje!

Dikke kussen
C & C

• 17 November 2007 - 17:28

Henny:

Hoi meiden,

Je hart huilt inderdaad als je het weeshuis ziet. Wat erg voor die kinderen. We mogen hier niet klagen.

Gaat het weer Cindy met je katertje ha ha ha. Ik verschiet er niets van.

Wat leuk dat jullie naar Zuid-Afrika gaan. Hebben ze daar ook kerstbomen??

Ja de weekjes vliegen voorbij en het duurt niet lang meer voordat jullie terug zijn.

Geniet er nog volop van.

Groetjes van de Greefjes

• 17 November 2007 - 19:50

Paul Kruger:

He meiden,
    ik schaam me een beetje maar vandaag kijk ik voor het eerst op jullie site. Wat een andere wereld en wat supergoed wat jullie doen. Dit zal je kijk op de wereld voor altijd veranderen.
    Cindy, jammer dat er geen foto's van je kater zijn hihi. Hoop je weer te zien op kraamvisite bij JW&I.
    groetjes en een dikke zoen, Paul

• 18 November 2007 - 13:15

Danny:

ha lieverds,

zuid afrika moet heel mooi zijn. veel natuur foto's gezien.ons pap en mam zijn net terug. hoe gaan jullie rondreizen?
    mijn ouders hebben zelf met de auto gereden.

nog veel plezier.

groetjes danny

• 18 November 2007 - 14:56

Christel:

Hoi Cindy en Claudia

Erg he dat weeshuis. Ik heb daar toen ook gewerkt. De meeste vrouwen daar waren ver van aardig. Die kids liggen daar echt allemaal zielig alleen. Het voelt dan inderdaad heel nuttig om die kinderen in ieder geval wat aandacht te kunnen geven.

Ik las dat er ook een kindje van 2 dagen oud is binnengekomen waarvan de moeder tijdens de bevalling overleden is.
    Nu kreeg ik afgelopen week een mailtje van meiden waarmee in naar Ghana ben geweest dat Rukaja (een van de Ghanese vrouwen waar een van de vrijwilligers logeerde) overleden is tijdens de bevalling van haar kind. Dus wie weet is het dat kindje wel.

Echt gek om het tehuis weer te zien....vraag me af welke kinderen er nog zouden zijn, maar ik denk dat die inmiddels allemaal te oud zijn.

Erg tof dat jullie naar Zuid Afrika gaan. Ik wil jullie alvast veel plezier wensen.

De tijd gaat inderdaad snel he. In het begin lijkt het allemaal nog heel lang te duren, maar voor je het weet is het alweer voorbij.

Geniet er nog maar lekker van. En geniet vooral ook maar lekker van het weer want hier is het echt ontzettend koud...bbrrrr.

Groetjes Christel

• 19 November 2007 - 13:09

De Geplaagde Coach:

Heel fijn om weer eens wat te lezen van jullie, doet me goed. Hier alles zijn gangetje, weinig punten (wat zeg ik nu!!!) geen punten!!!! Komt allemaal goed meiden, geniet van je tijd daar want hier begint het koud en nat te worden. Ben toch wel hardstikke trots op jullie dat je toch maat overal instapt en aanpakt. Geniet van je tijd want voor je het weet , zit je weer met die kaaskoppen opgeschept. Ik hoor wel als ik nog iets kan sturen of kan doen.
    De groente daar HOUDOE!!!!!!!!!!!

• 19 November 2007 - 16:27

Marloes:

Hee samen,
    Wow de foto's geven wel een beeld van jullie tijdelijke wereld. Beetje jaloers ben ik er wel op. Er is niets mooiers dan een wereld zonder vanzelfsprekendheden. Elke minuut verrast worden is mijn grote droom. Natuurlijk is niemand blind voor alle minder mooie kanten.Ook ik niet! Maar de mooie kanten van een andere cultuur die moet je vast houden.
    Jullie smoeltjes staan in ieder geval op genieten en dat zie ik graag.
    Ik gun jullie daar veel plezier maar gun mezelf dat de tijd snel gaat want ik mis jullie. Mijn stapmaatjes en personal coach in mijn sportcarriere zijn tenslotte even niet in de buurt.Niet al jullie energie stoppen in zuid-afrika want carnaval moet al die maanden missen goed gaan maken! Dan zullen we weer eens als vanouds de bloemetjes buiten gaan zetten. Veel liefs en nog een te gekke tijd samen,
    Groetjes mij

• 19 November 2007 - 22:42

Latiotgens@hotmail.c:

fantastisch wat jullie daar doen, mijke was hier..vandaar even mee gekeken. veel succes en let op jezelf en op jullie samen groetjes en nog heeeeel veeeel genieten ,van de familie otgens (tineke)

• 20 November 2007 - 09:17

Liesbeth:

he hallo

Het is erg nuttig wat jullie daar doen petje af.
    De tijd gaat best wel snel we zien jullie zo weer.
    Een fijne reis naar zuid afrika
    en kijk goed uit daar is het natuurlijk ook weer anders vast een fijne jaarwisseling (nog wel wat vroeg) en ik zie jullie weer in 2008 in goede conditie.
    dikke kussen en tot 2008 doei
    Lies ties en kim

• 20 November 2007 - 09:54

Sanne:

Hey Cindy en Claudia,
    Wat leuk dat jullie naar ZA gaan! Ben stiekem wel jaloers! Zou zo weer om een hoekje willen kijken in Ghana. Dus geniet er van, in NL is het ook maar koud.

• 20 November 2007 - 17:40

Esther:

Haidiehai,

Dat weeshuis och gerrem.....daar zouden ze ook wel willen dat sinterklaas kwam, maar ja dat zijn jullie nu een beetje he.
    Wel jammer, nu kunnen jullie je schoen nie zetten, ha ha.

Wat moet da worden met carnaval dan drinken jullie pas echt veel biertjes....hik hik en nie kotsen dan he, wat vliegt de tijd toch.....voor jullie het weten zijn jullie hier in de KOU!!!!

Naar Zuid Afrika wauw, kijk wel uit daar he, Peter is er pas geweest en die was in Kaapstad, en hun mochten s'avonds, als het een bietje schemerig was al niet meer buiten wandelen ofzo.

Liefs Esther xxx

• 20 November 2007 - 19:32

Linda:

Hey meiden,

Wat een belevenis dat jullie nog meer gaan reizen door Afrika.
    Zullen ze daar ook vuurwerk afsteken.
    Gezellig hoor naar olifanten kijken die in bad gaan dat maak je zeker niet elke dag mee volgens mij is het erg indrukwekkend.
    Jeetje Cindy in het weeshuis dat zal wel veel indruk op je gemaakt hebben,wat zou je daar een liefde willen geven.

Veel plezier en succes nog daar

kus Linda

• 21 November 2007 - 16:58

Caroline:

Hallo,

Nu ben ik in de ban van het lezen van jullie verslagen, dus reageer ik maar weer.

Ook ik heb zoiets van och jee wat erg als je dat leest van dat weeshuis en die kindjes en gelukkig zijn er vrijwilligers net als jullie die daar hart en ziel in steken om die kinderen wat liefde te geven.

Lekker dat julli nog op vakantie gaan naar zuid-afrika, kunnen jullie de rose ter plekke proeven, wij doen dat hier wel bij de kachel!!!

Leo heeft volop verteld over zijn ervaringen daar en er zijn dingen die je gewoon niet kunt begrijpen als je er zelf niet geweest bent. Het leven gaat hier verder maar wat jullie meemaken veranderd alles straks.

Gr van ook alle meiden

• 22 November 2007 - 12:31

Omaatje:

Hallo meiden,

Oma heeft alle foto's gezien, ik ben erg onder de indruk van jullie.

liefs en dikke knuffel van omaatje

• 24 November 2007 - 16:47

Neven En Nichten :

Heey luitjes,

Even heel kort 5 september 2008 hebben we neven en nichtendag van de fam. Beiwaard.

Noteer vast in de agenda jullie horen erbij.

Groeten Ruud

• 25 November 2007 - 22:35

ExVrijwilligAfrika :

Hallo meiden,

Jeetje bizar om jullie verhalen te lezen en fotos te zien. Moba, Rushan, Hamza, Mama Suweeba. Ik heb daar ook weken gelogeerd. En die weeshuis kindjes zijn groot geworden hahaha. Ik krijg er heimwee van.
    Lees en zie dat jullie het ontzettend hebben! Goed man!
    Doe thuis (suweeba en de rest) dikke knuffel van mij!
    En genietse nog!!

Carmen (sistaa Carraman, moeilijk he, nederlandse namen hahaha)