Afrika voor beginners - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Afrika voor beginners - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Afrika voor beginners

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

17 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

‘Zuid-Afrika is Afrika voor beginners’ zei onze gids bij het pony rijden. Het is inderdaad Afrika, maar toch ook weer niet het Afrika zoals wij het ons voorstellen. Veel delen zouden zo Europa of Australie kunnen zijn.

We gaan even ver terug… een paar dagen voor nieuwjaar. We hebben een wijnproeverijtoer gedaan waarbij we maar liefst 24 wijnen geproefd hebben. Eigenlijk zijn we erachter gekomen dat we al wisten wat we lekker vonden!

De volgende dag mochten we dan eindelijk genieten van een heldere tafelberg! Eindelijk.. Het was het wachten zeker waard. Met de gondel naar boven en daar met een rood wijntje en kaasjes van het uitzicht zitten genieten. Momenten dat je beseft wat we eigenlijk allemaal mogen meemaken. Daarna zijn we nog naar de botanische tuinen gegaan, waar we nog een half concert meegepikt hebben van een leuk bandje à la Di-rect. Toen zijn we nog naar het filmhuis gegaan en hebben daar een ‘schitterende’ Arabische film gezien. Als avondeten hebben we bakjes thais meegenomen.. was het beste moment in het filmhuis.

Met Oud & Nieuw zijn we naar het Saint Tropez van Kaapstad gegaan. Daar op het strand wijntjes gedronken totdat we het nieuwe jaar konden inluiden. Erg apart om dit in de zomer en op het strand te doen! Toen naar een club om nog even goed te feesten.

De volgende ochtend erg vroeg op om onze huurauto op te halen. Een Hyundai Getz hadden we besteld, maar de kofferbak bleek een beetje klein voor 3 meiden met al hun zooi. Gelukkig was de cd speler van de radio kapot waardoor we een gratis upgrade kregen naar een Nissan Tiida. Een super grote kofferbak en lelijke auto. Blij dat we ermee waren! Na een ontbijt bij de Mac zijn we naar het meest zuid-westelijke puntje van Zuid-Afrika gereden, Kaap de Goede Hoop. Een prachtig uitzicht! We zijn doorgereden naar Swellendam om te slapen.

Onderweg naar Oudtshoorn, wat bekend staat om zijn struisvogels, zijn we gestopt in Mosselbay voor een strandwandeling. Helaas was het weer niet echt prachtig. We hebben bij een strandtentje gelunched… 2 jus, een sprite, Calamaris met salade en friet, knoflookbrood met salade voor maar € 7,60!! Aangekomen bij het hostel, een prachtig hostel trouwens, hebben we struisvogelbiefstuk gegeten.. en lekkerrrrrrr! Mountainbiken geboekt voor de volgende dag maar dat ging helaas niet door ivm het slechte weer. Toen hebben we op de weg naar Knysna een stop gemaakt bij een struisvogelsfarm. Een rondleiding gehad en ook nog op een struisvogel gezeten. Claudia heeft er zelfs een stukje op gereden. Het volgende hostel was nogal een domper… een boerenfarm zonder ook maar iets! Nou ja, we hadden een lekker wijntje in de supermarket (!!!) gehaald (een aantal kennen het zeker)… Four Cousins Rosé, maar liefst anderhalve liter voor nog geen 3 euro!!

De volgende dag zijn we weer naar de kust gereden en daar hebben we heerlijke levende oesters gegeten. Een stuk lekkerder dan we in Nederland ooit gehad hebben.

Ondertussen is het weer zaterdag en is de grote dag aangebroken voor Cindy…. ‘s Werelds hoogste bungeejump, maar liefst 216 meter. Een geweldige kick om te doen alleen veel te snel weer voorbij. Daarna zijn we doorgereden naar Hogsback. Een prachtige omgeving, kan ook niet anders als je weet dat Lord of the Rings geinspireerd is op deze omgeving. Het hostel was super knus, hoe kan het ook anders met de naam Away with the Fairies. De volgende dag hadden we een hike (voor de gewone mens: wandeling) gepland. Door de jungle op naar de watervallen. Super mooi, maar geen gemakkelijke weg. Voor Claudia was de hike van 4,5 uur een stukje te lang, want die was daarna gebroken.

De volgende dag weer terug naar de kust, Chintsa genaamd. Daar wilden we een strandtocht met een paard doen. Deze werd op het laatste moment ook weer afgelast omdat er teveel wind was. Het zit ons niet zo mee met de activiteiten. We sliepen, zoals altijd, in een dorm (grote kamer met meerdere stapelbedden). We werden slapend high, want er werd stiekem waterpijp gerookt. En dat wij dat als Nederlanders toch niet doen snapt niemand hier!! We komen tenslotte toch uit Nederland!

De volgende dag door naar wat een prachtig hostel zou moeten zijn, the Kraal. Na een lange rit en ook nog 19 km hobbel de bobbel weg, kunnen we de laatste kilometer niet meer rijden omdat we onze Nissan niet in een 4 x 4 uitvoering hebben gekregen. En omdat hij nog langer mee moet zijn we maar balend omgedraaid. Toen zijn we naar Port St John gegaan. Gelukkig een leuk hostel met erg goed eten. ‘s Avonds werden we vermaakt door een komiek met de naam Miss James. Een dikke blanke Zuid-Afrikaan. Hij zorgde voor interactie met het publiek en kreeg Cindy zelfs zo ver een striptease op te voeren!! De wijntjes smaakten lekker ;-)

Toen zijn we doorgegaan naar het aparte landje in Zuid-Afrika, Lesotho. Vanuit de Sani Logde in het Drakensberg-gebergte in ZA, zijn we met een gids en nog 2 medereizigers in de 4 x4 Landrover naar Lesotho vertrokken. Een dag hobbelen, maar gelukkig een prachtig uitzicht. Aangekomen in de lodge waar we zouden slapen zijn Cindy en Carijn nog een stukje gaan paardrijden. Dit om alvast warm te draaien voor 2 dagen op een pony. ‘s Avonds hebben we genoten van de sterrenhemel. Niet te geloven hoeveel sterren er daar te zien waren. We zagen ook nog een super mooie en grote vallende ster.

‘s Ochtends zouden we om 9 uur op de pony’s gaan. Het zou Afrika niet zijn als dit 2,5 uur later werd. Wij waren het meest onervaren en gaven ze ons maar de sloomste pony’s. Met als resultaat dat dit de hele tijd de groep tegenhield. Steile rotsen beklimmen, bijna achterover van het paard afglijden een een zere kont zijn maar een aantal dingen van deze tocht. Het was wel een prachtige natuur, wat veel goedmaakte! Geslapen in een hutje bij een traditionele Lesotho familie. De volgende ochtend weer op de paarden voor de rit terug… en dat deed zeer!!! We hebben nog wat van paarden geruild, waardoor het ineens een stuk beter ging. Cindy heeft nog even lekker gedraft en gegalopeerd. Na 4 uur waren we eindelijk terug, wat een rit… maar zeker een rit om nooit te vergeten!!
Ondertussen was het alweer maandag en nog maar een dikke week voordat we weer op het vliegtuig stappen. Carijn ging haar eigen weg vanaf hier omdat zij nog 2 weken in ZA heeft. Dit was wel even raar na al die tijd samen reizen. Wij zijn doorgereden richting Swaziland, het andere aparte land in Zuid Afrika. We zijn een stuk door Swaziland gereden, een prachtig land maar weinig te beleven. ‘s Middags zijn we het Kruger Park ingereden. Het grootste wildlife park van Zuid Afrika. Met je eigen auto rondrijden op zoek naar wilde dieren. Deze middag zagen we al giraffen, olifanten, springbokken, buffels, zwijnen en schildpadden. En sommige van super dichtbij, zo gaaf! We hebben in een safaritent geslapen en zijn we om 3 uur opgestaan voor de ochtend safari. Om 4 uur vertrokken op zoek naar dieren. We kwamen al snel een nijlpaard tegen welke je normal alleen in het water ziet liggen. Daarna zagen we een groep Hyena’s. Helaas was het nog steeds donker waardoor de foto’s niet goed lukten. In het licht liep er een kudde olifanten voor ons op de weg. Zo groot dat ze zijn!! Verder hebben we die dag nog apen, zebra’s, gnoe’s, giraffen en olifanten gezien. Maar helaas geen katsoorten meer, die overdag vooral beschut ergens liggen te rusten.

Nu is het alweer donderdag en over een paar dagen vliegen we naar Ghana voor onze laatste week. We genieten super van al het moois hier en de tijd gaat veel en veel te snel.

Dikke kussen
C & C

• 17 Januari 2008 - 18:04

Ruud ( De Bok ):

Heey Lady's,

Wat een verhalen allemaal zeg, geweldig om te lezen wat jullie zoal de godganse dag doen.
    Eén groot avontuur lijkt me.
    Helaas voor jullie en goed voor ons komen jullie over niet al te lange tijd weer naar huis, ik kan vertellen dat er voldoende mensen zijn (waaronder ik ) die jullie nu toch wel missen hoor!

Enfin ik hoop dat er nog volop genoten wordt voordat de reis naar Ghana aanvangt.

Even een huishoudelijke mededeling carnavals zaterdag in Maastricht zoals vorig jaar als jullie willen laat maar wa heure!!

Het ga jullie goed tot snel.

Pra du lord halleluja!!!

• 17 Januari 2008 - 19:02

Henny:

Hoi meiden,

Ik dacht al we horen niets meer van jullie maar jawel hoor weer een leuk verhaal.Ik wist nie dat jullie z'n natuurgirls waren. Ik kreeg al de kriebels in mijn buik toen ik las van Cindy's bungeejump 216 METER!!!!!

Geniet nog van jullie laatste daagjes vakantie en nog veel plezier in Ghana.

Tot binnenkort.

Doei de Greefjes XXXX

• 17 Januari 2008 - 19:16

Ardwin En Marjan:

He die lady's,
    Ardwin vraagt of je even het adres van die bungee jump wil opschrijven!
    Heb er zin in om jullie snel weer te zien, maar wat is de tijd voorbij gevlogen, schandalig!!! Geniet nog van de laatste weekjes. Wij zijn al begonnen met de carnavalsvoorbereidingen: een gouden broek, laarsjes met krullen en een vlinderhoed...tjaaaaa. Worden jullie al nieuwsgierig?
    Alaaf en tot snel, Ardwin en Marjan

• 18 Januari 2008 - 07:51

Esther:

Hee Meiden,

Nou wa spannend allemaal, lijkt me wel allmaal gaaf hoor. Echt iets waar je je hele leven nog over kunt vertellen.

Bungeejump ieks, was da nie eng om van die hoogte te springen....

En zo'n wild-life park is toch anders om het live te zien dan op national geograpihcs, vinden jullie nie.

Och en zolang op zo'n pony, ik voel het zelf aan mijn reet.

Wa was dat voor merk rose, die kennen we nie, ha ha ha....Ja ja goed oefenen.

De tijd vliegt voorbij, laatste weekje in Ghana is bijna aangebroken, ik weet nog dat jullie gingen het lijkt de dag van gisteren.

Hoe gaan jullie met carnaval, als ZA vrouwen...met van die manden op jullie hoofd, ha ha.

Tot snel.....tja jammer voor jullie...och gaan jullie volgend jaar toch weer....

Liefs Esther

• 18 Januari 2008 - 10:47

Anouk:

Hi Dames,

Geniet van de korte tijd die jullie nog hebben! Wat is de tijd gevlogen zeg!

Tot snel.

Kus Anouk

• 18 Januari 2008 - 19:03

Cees En Gees:

geweldig dat jullie zo genieten hou het zo lang mogelijk vast!!!!! wij wensen jullie een goede thuisreis er wordt op jullie gewacht. wij zien jullie snel.. dikke kus uit langedijk.

• 19 Januari 2008 - 10:41

Wendy:

Hee hallo,

Wat lekker zeg die wijn!!!!
    En niet duur.

Jammer dat het al bijna voorbij is maar lekker carnaval vieren in helliemond is ook wel leuk hoor!

De kaartjes voor paaspop zijn in de verkoop gegaan. willen jullie die.
    Dat kamperen is voor jullie nu een eitje.
    Maar het is wel koud in maart hoor.

Tot snel.

Groetjes Wendy

• 19 Januari 2008 - 17:15

Danny:

hoi,

Ik zal blij zijn als jullie weer terug zijn. lekker bijkletsen.

Wanneer komen jullie precies aan?

veel liefs

• 19 Januari 2008 - 20:52

Esther:

Wan skon fotoke's, prachtig ech wel. en da bungee jumpen echt eng.....

Houdoe wir.

PS ja ja ik vuul ut al, ut is bekant carnaval.....

• 23 Januari 2008 - 19:50

Marleen:

Die jump!!!! Ziet er nog precies t zelfde uit, volgens mij ook dezelfde mensen. En wat gaaf he, Cindy! Zoooo leuk om jullie verhalen te lezen. Nu nog even genieten van Ghana (nog naar de afikacup??) en dan weer Nederland...(niks aan hoor!).
    Zal wel raar zijn zonder Carijn...
    Veel plezier nog en tot snel???
    Liefs, Marleen