Dit was het dan..... GHANA! (snik snik) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Dit was het dan..... GHANA! (snik snik) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Dit was het dan..... GHANA! (snik snik)

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

19 December 2007 | Ghana, Tamale

Morgen vertrekken we met de bus naar Takoradi, vanuit daar zullen we met de TroTro naar Busua gaan. Daar zullen we nog een paar dagen genieten van het mooiste strand in Ghana, voordat onze reis verder gaat naar Zuid-Afrika. De 23ste (op Leo zijn verjaardag, PAP van harte gefeliciteerd! XX) vertrekt ons vliegtuig en zullen wij niet meer bereikbaar zijn op ons Ghanese nummer. Hoe wel, dat is voor ons ook nog een grote vraag. Maar we houden jullie op de hoogte! Mocht er iemand zijn die ons toch wil bereiken kun je ons altijd op onze nederlandse 06 nummers proberen. Op 22 januari vliegen we weer terug naar Ghana en zijn dan nog een weekje bereikbaar op de Ghanese nummers. Dan gaan we nog een weekje een mooi plekje opzoeken hier om alles eens goed te laten bezinken voordat we weer terug zijn in Nederland. De 29e vliegen we om 4.25 uur (!!) om rond 18 uur aan te komen in Brussel. Maar goed, dat duurt nog even!

Bij deze willen wij en ons gastgezin iedereen FIJNE KERSTDAGEN EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR wensen! (zie filmpje)

Nu nog even terugblikken op de laatste weken van ons avontuur in Ghana.
Na de eerste Guinea Worm Week heeft Cindy Claudia overgehaald om samen nog een week te gaan. We werden dit keer geplaatst in een probleem gebied. Het district Central Gonja. Dit waren 2 grote communities en 1 kleine waar veel cases zijn.
Maandag bepakt en bezakt op weg in de truck naar Issape. En hoe kon het ook anders weer in the middle of niks. 2 uur met de auto van de verharde weg af door de bush.
Het was een drukke heftige week met veel cases en huwelijksaanzoeken. Deze keer hebben we wat plaatjes kunnen schieten van een jongen die behandeld werd. De jongen moest elke dag 15 minuten in het water, daarna werd de worm er beetje bij beetje uitgetrokken. Als het teveel pijn begon te doen werd er gestopt en de wond verbonden. Elke dag hetzelfde ritueel..... En het is zo makkelijk te verhelpen! Waren de mensen maar niet zo eigenwijs en alles in de handen van GOD willen leggen.
We zijn nog een dagje naar een marktje geweest en er was een klein dansfeestje georganiseerd waar de mensen ons hun traditionele dans hebben geshowd. Cindy heeft het nog even geprobeerd maar het is toch echt wel lastig! En lachen wat ze doen als daar zo’n Salaminga staat te dansen, de muziek stopte gewoon omdat ze helemaal in een deuk lagen. Zaterdag weer heel in Tamale teruggekomen.
We hadden deze 2 weken echt Afrika voor geen goud willen missen....

De week na de GW hebben we eigenlijk niet echt bijzondere dingen ondernomen. Heel veel opgezocht over Zuid-Afrika, onze route een beetje bepaald van wat we willen zien. Een auto gehuurd om lekker door ZA heen te crossen. Dus we zijn er helemaal klaar voor!

Paar keer het huisje bezocht wat we aan het opknappen zijn. Als dank enkele Yam’s, kip en guineafowl (soort van kip) gekregen om heerlijk te slachten en op te eten.

Ruzie gemaakt op het postkantoor omdat er een paar lieve mensen pakketjes op hadden gestuurd en ze ons die niet wilde geven. Hier zijn ook een aantal uren verstreken. En de inhoud van de pakketjes waren lekkerrrrrrrr. Nu hadden we hier ook een beetje Sinterklaas. (We denken wel dat we nu weer 10 kilo aangekomen zijn! En dat is jammer.) Willemien, Adrie, Lonneke, Peggy, Jackeliene, Ron en Anouk bedankt! Ook namens ons gastgezin, ze hebben heerlijk genoten van al het lekkers uit Nederland.

Zaterdag nog een lekker zwemdagje gehad met de boys en girl van het gastgezin. Deze dag ook afscheid genomen van Carijn, want die is maandag vertrokken naar ZA.

Zondagochtend nog even naar de kerk met wat Ghanese vrienden. Echt zo leuk om mee te maken. Na de dienst een praatje gemaakt met de pastoor. En we hebben geprobeerd onze denkwijze uit te leggen maar bleef toch echt bij zijn ideeën. Hij raadde ons aan om vanaf nu elke dag in de Bijbel te lezen. Toen we vertelden dat we die geen hadden, wilde hij ons die wel een geven. Dat konden we natuurlijk niet aannemen, aangezien wij die niet gebruiken. Dat vond hij toch ook wel zonde maar ipv de Bijbel hebben we nu 2 boeken over God meegekregen. My father, my father en The art of hearing. Allemaal natuurlijk super lief bedoelt.. Maar dit is niet echt onze manier van geloven.... Deze boeken hebben we weer weggeven aan de mensen die ons uitgenodigd hadden voor hun kerk.
Gelukkig kan (bijna) iedereen zijn geloof zelf kiezen...... En hoe hij of zij er inhoud aan kan geven. Mooi!

Claudia is nog naar een medicijnman/ traditionele dokter geweest, hopende op een wonder voor haar enkel. Na een pijnlijke massage en zwart wonderspul op haar enkel gesmeerd, zou het beter moeten gaan. Ze moest ook nog een of ander vies drankje drinken. Dat wordt gemaakt van een soort hout wat ze verbrand hebben, pikzwart! Niet te drinken natuurlijk, maar wie weet wat voor wonderen het verricht. Misschien kan ze dadelijk wel weer rennen als een jong hertje!

Verder onze spullen opgeruimd en ingepakt. Meeste van onze kleren weggebracht naar een dokter die de zwervers eten geeft en medisch verzorgt in Tamale. Afscheid genomen van mensen die we hier hebben leren kennen.

Vanavond hebben we het grote afscheid, afscheid van ons gezin waar we 4 maanden hebben gewoond. Dat zal wel heel moeilijk worden, deze lieve mensen zullen we waarschijnlijk nooit meer zien. Zo raar...........

Dikke kussen
C & C

• 19 December 2007 - 20:02

Kaoutie:

Hey schatties, echt superleuk filmpje. Jullie horen er al helemaal bij en dan moeten jullie ze nu helaas verlaten... Heeeeel veel plzr in ZA, maak veel foto's van al het moois daar en doe voorzichtig!Geniet nog maar flink van t goede weer daar want hier is t niet te houden. T vriest al!!!! Vreselijkkkkkouddddddd...

Tot over n maandje....
    Kussssiesss

• 19 December 2007 - 20:14

Marleen:

He meiden,
    Raar dat jullie Tamale verlaten hebben en wat zullen Sweeba en de jongens jullie missen!!! Heel goede reis en geniet in Z-A!! Tot snel. Liefs

• 20 December 2007 - 10:36

Esther:

Lieve C&C,

Wa een skon filmpke, en nu moeten jullie deze lieve mensen gaan missen, dat zal snikken worden, ooh erug....

En genoten van al het Hollandse lekkers, leuk man.

En weer een nieuwe ervaring nu op naar ZA, wel uitkijken daar he.

Tis hier echt al heeeel koud, en elke morgen die auto krassen, dat hoeven jullie niet daar, ja misschien aan je kont krassen, ha ha ha.

Tis raar, maar het zit er al bijna op voor jullie wa vliegt de tijd toch!!
    Ik weet nog da ik ook een traantje moest wegpinken, hi hi.
    Ondanks dat er nog een slotstuk voor jullie gaat komen in ZA.

We wensen jullie fijne dagen, ook raar in een t-shirt en slipperkes,kerst vieren.
    En een knallend 2008.

xxx-jes Esther

• 21 December 2007 - 07:37

Caroline:

Hallo,

Op vakantie, dat hebben jullie verdiend!!!
    Ja in een shirt kerst vieren das raar he esther(gaan wij ook doen in egypte, alleen wij gaan ff uitrusten)

Hier blijven we ons verwonderen over wat jullie meemaken, brrrr die jongen met die worm.

Nou claudia hopen dat het helpt voor je enkel dan kun je hier weer aan de gang. Kun je hem meenemen voor iedereen die hier ergens last van heeft!! Lisa is hier ondertussen alweer aan de fysio en aan het handballen, nog niet zoals eerst maar dat komt wel weer!

Geniet er nog van en tot in Helmond!

• 26 December 2007 - 12:02

Maja:

leuke fotos fijne kerst dagen en een gelukkig nieuwjaar ik zie jullie weer in het nieuwejaar groetjes van prim tante annie harrie joey joyce tot ziens in nederland dag lieverds.

• 27 December 2007 - 20:38

Yvonne:

hey claudia en cindy,

heerlijk even vakantie.
    geniet er maar lekker van, het zo voorbij.
    over een maandje zijn jullie alweer terug.
    wat snel is het gegaan zeg,voor jullie helemaal denk ik.

nou dames geniet van jullie vakantie.
    een goed uiteinde,

groetjes yvonne