Donaties - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Donaties - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Donaties

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

11 December 2007 | Ghana, Tamale

Wat is het moeilijk om het geld wat iedereen ons gegeven heeft goed te besteden. We zijn hier nu meer dan 3 maanden en het blijft moeilijk.. De belangrijkste struikelblokken zullen we proberen uit te leggen. Alleen geld geven aan een persoon, familie of instantie vinden wij niet de oplossing. Hiermee help je ze vaak maar voor een erg korte periode. Daarbij moet je maar zien wat er met het geld gebeurt. Spullen geven aan het weeshuis of een school is vaak een probleem omdat bijna alles verdwijnt! Medewerkers nemen het gewoon mee naar huis, onbegrijpelijk maar het gebeurt echt.

Het is wel erg leuk om verschillende (armere) mensen blij te maken met kleine dingen, zoals een jurk, stofjes, baby bedje of het repareren van een fiets. Ook hebben we een aantal computeruren gekocht zodat ons gastzusje van 15 jaar kan leren omgaan met de computer. Verder zijn we gaan zwemmen met de kinderen van de gehandicapten en die van ons gastgezin. Zwemles krijgen ze hier niet, maar ze zijn dol op water! We hebben folders gemaakt en uitgeprint om de spullen van de gehandicapten aan te prijzen. Hopelijk komen er hierdoor meer klanten bij hen. De laatste 2 weken zijn we in villages (traditionele dorpjes) geweest om voorlichting te geven. Onze gastgezinnen daar hebben we ook wat kadootjes gegeven, zoals een stukje stof of een voetbal. Heel de mannelijke bevolking van het dorp aan het voetballen! Ook met ballonen, kleurtjes en vouwblaadjes waren de kinderen zó blij. Dat is echt zo mooi om te zien!

Het grootste gedeelte van het geld hebben we uitgeven aan de Adams Clinic. We hebben medische apparatuur gekocht, wat trouwens erg duur is hier. Ze moeten het importeren, want wat ze zelf maken is helaas rommel. Dokter Adams is een man met een missie, en een mooie wat ons betreft! Hij bouwt al vanaf 2000 aan het nieuwe gebouw. Hij betaalt alles uit eigen zak en rijk is hij niet. Hij behandelt kinderen, gehandicapten en arme mensen gratis. Het gebouw is ondertussen klaar, maar nog vrij leeg. Gelukkig zijn er naast ons nog wat vrijwilligers van onze organisatie die spullen kopen. Hierdoor kan de nieuwe clinic waarschijnlijk in januari geopend worden. Het is de man zijn levenswerk en is ons erg dankbaar voor alles wat we hem schenken. Wij hopen dat hij op grotere schaal kan doen wat hij altijd al deed!

Verder kennen we via ons gastgezin een man en vrouw. Zij zijn beide op leeftijd waardoor ze niet meer kunnen werken. De man heeft een ‘pensioentje’ van de overheid meegekregen toen hij stopte met werken maar dat was niet eens genoeg om hun huis af te bouwen. Nu krijgen ze regelmatig eten van ons gastgezin, want daarvoor hebben ze niet altijd genoeg geld. We zijn er wezen kijken en het huis is inderdaad niet af. De muren zijn er wel, maar zijn niet afgewerkt. In het regenseizoen hebben ze daardoor flinke problemen en slapen is er dan niet bij. Bovendien zorgen ze voor 3 kinderen van hun dochter omdat zij dat zelf niet kan. Ze beginnen morgen met stukadoren en daarna schilderen van het huis. Binnen een paar dagen zou het klaar moeten zijn, dus het resultaat kunnen we nog laten zien. De mensen weten nu al niet hoe ze ons of eigenlijk jullie moeten bedanken. We hebben ze verteld dat het niet ons geld is, maar van vrienden, familie en kennissen in Nederland. God bless them all... is wat ze zeiden. We kregen een kip mee om thuis te slachten en op te eten. Slachten hebben we natuurlijk niet zelf gedaan, maar de buurman. Het was een heerlijk stukje kip! Je voelt je wel opgelaten om het aan te nemen omdat ze zelf zo weinig hebben, maar weigeren is echt ‘not done’ hier. Dat geld trouwens voor alles wat je aangeboden krijgt.

Verder gaan we nog het meeste van onze eigen kleren doneren. Daar zijn ze hier zo blij mee en je ziet zoveel mensen met kleren uit Europa en ook Nederland. We gaan alleen nog even uitzoeken waar we het beste de kleren kunnen doneren.

We willen graag onze ‘gastzus’ van 24 iets geven. Zij is naaister en werkt in een winkeltje in de stad. Ze werkt 6 dagen en verdiend super weinig. Toen we met haar over de toekomst hadden, vertelde ze dat ze uiteindelijk graag zelf een winkeltje wil beginnen. Wij laten onze Ghanese kleren altijd door haar maken en ze is super goed! Het belangrijkste en duurste wat ze nodig heeft is de naaimachine. Een goede (voor hier) kost rond de 60 euro. Deze zit vast aan een tafel en je laat de machine draaien met je voeten. Bij de meeste machines moet je dat met je rechterhand doen en het gaat natuurlijk niet echt snel als je dan nog maar 1 hand over hebt. Hopelijk is dit een mooie stap om voor haarzelf te kunnen beginnen, al is het eerst maar op kleine schaal.

Als laatste zijn we van plan om een adoptiebedje in Zuid-Afrika te adopteren. Dit kost 7,50 per maand en hiermee huur je een bedje en in dat bedje komen dan verschillende kinderen te liggen die verlaten zijn door de ouders. Veel van deze kinderen zijn besmet met het HIV virus, daardoor zullen er helaas veel overlijden. In Zuid-Afrika wonen de meest geïnfecteerde mensen ter wereld! Als je meer over het adoptiebedje wil weten, kijk maar eens op www.adoptiebedje.nl.

We hebben geprobeerd om te beschrijven wat we met jullie geld gedaan hebben. Het was voor ons erg moeilijk om het geld goed te besteden. De mensen zijn hier vaak wel arm, maar komen meestal geen eten te kort. Verder zijn veel mensen, zeker in de villages, gelukkig met wat ze hebben. Een klein kadootje is dan meer dan genoeg om ze blij te maken. Als er nog vragen zijn over de donaties horen we dat natuurlijk graag.

Dikke kussen
C & C

• 11 December 2007 - 16:50

Don Leo:

Hallo, gegroet vanuit het koude natte Nederland, wat jullie gedaan hebben daar kunnen jullie trots op zijn ik denk dat jullie het geld aan de juiste mensen hebben gegeven, het is goed om het doen zoals jullie gedaan, jullie hebben er goed over nagedacht.

Wat ik nog even wilde vragen is, hebben jullie ook nog aan mijn broek gedacht!
    Maken jullie ook nog een foto van haar en mijn broek?

Nog even en het is afgelopen in Ghana, geniet er nog maximaal van want deze ervaring zal voor jullie onvergetelijk zijn en zal je veel rijkdom geven in jullie verdere leven.

Akwabaa

• 11 December 2007 - 19:44

Esther:

Hee meiskes,

Jullie zijn goed bezig, en denken overal over na wat je het beste kunt doen, ik vind jullie top. Ik weet zeker dat het helemaal snor zit hoe jullie het daar regelen, geweldig.

Tja en de Sint heeft het land verlaten en we gaan nu over naar de kerst, sint en piet naar de zolder, en de kerstspullen van zolder.
    Hebben ze daar ook kerst, en hangen ze die ballen dan in een palmboom of wat??

Ja ja bijna einde Ghana.....weer een hele bijzondere, en om nooit te vergeten ervaring rijker.
    Op naar de volgende belevenis....

Doe wat jullie denken dat goed is voor de mensen en ik ben het er drie-dubbel mee eens.

xxx
    Esther

• 11 December 2007 - 20:48

Kaoutie:

Hey schatties, lijkt me idd heel moeilijk om het geld aan de juiste doelen te besteden, omdat je eigenlijk iedereen wel wat wilt geven,maar zo te lezen hebben jullie er veel over nagedacht en het geld besteed hebben aan de mensen die het net iets meer kunnen gebruiken. Ik vind het echt super wat jullie daar allemaal hebben gedaan, en daar zullen die mensen jullie altijd dankbaar voor zijn!!! Daar mag je idd de rest van je leven trots op zijn!
    Hoop dat jullie de laatste paar weekjes nog flink kunnen genieten van al t moois in zuid-afrika en dat jullie gezond en super tevreden terugkomen!!!

Weet dat t een beetje heel erg last minute is maar wil ook nog een bijdrage leveren, kunnen jullie mij nog ff het juiste rek.numr doorgeven?!!!

Nou heel veel plzr nog en doe voorzichtig!!

Dikke knuffel voor jullie...

Kus Kaout.

• 12 December 2007 - 06:19

Caroline:

Hier is het kwart over 7 s'morgens en ik zit met mike jullie verslag te lezen.
    Hij zegt dat hij vaak kijkt en ik vraag waarom hij niet reageert op jullie verhalen, weet hij geen antwoord op, maar ik denk dat er heel veel zijn die zo denken ff lezen.

Mooi dat jullie van dichtbij kunnen beslissen over het geld en er inderdaad heel veel mensen blij mee kunnen maken.

Computertijd kopen kunnen ze zich hier niet voorstellen, hier staat hij altijd klaar he!

Geniet van de tijd die er nog is en de verhalen komen wel als jullie thuis zijn.

Gr caroline en mike

• 12 December 2007 - 09:00

Vadder:

heel erg goed zoals jullie het hebben aangepakt, komt het toch nog goed terecht daar. Trots is het goede woord voor jullie, dit laat zien dat het gevoel en hart op de juiste plek zitten. Zoals "Don" al schreff, geniet nog van de tijd die jullie hebben daar. Ik kijk er toch wel naar uit om weer eens lekker met jullie te kletsen thuis. Hier gaat het momenteel wat minder omdat Marianne haar moeder erg ziek is en al weken in het ziekenhuis ligt. Hopenlijk gaat het snel beter met haar. Maar we gaan verder en komen er wel weer uit samen.
    Hele fijne rondreis voor jullie en hou je haaks.

een trotse pappie.

kussssssssssssssssssssssssss

Henk

• 13 December 2007 - 13:38

Angelie:

Jawel, ik heb dan ook eindelijk eens jullie site bekeken!! haha, belachelijk, maar beter laat dan nooit zeggen ze wel eens...
    Wat ongelofelijk goed zijn jullie bezig zeg... Kan me idd indenken dat het erg moeilijk is om te beslissen waaraan je de donaties goed besteed, maar zo te lezen is dat goed gelukt.
    Geniet er nog van de laatste loodjes en hopelijk tot snel!
    Jullie moeten wel in Amsterdam komen stappen als jullie terug zijn, meteen weer volle bak (voor claudia ook bank) wennen hierzo!

Dikke zoen, Angelie

• 13 December 2007 - 16:06

Naddy:

He hallo daar,

Ik blijf het volgensmij maar herhalen, maar ik vind het nog steeds geweldig wat jullie doen. Verder wacht ik ook steeds weer in spanning af tot er weer nieuws komt van jullie zodat ik de verhalen kan lezen en de foto's kan bekijken. Ik moet er denk ik een hobby bij gaan nemen als jullie weer terug zijn, want dan heb ik een hoop tijd over. Hahaha.

tot de volgende keer,

groetjes Naddy, natuurlijk ook van Jurgen en van de kids een hele dikke knuffel.

• 14 December 2007 - 14:15

Henny:

Hoi meiden,

Zoals iedereen al zegt komt het geld op de juiste plek terecht. Toch een fijn gevoel hier uit Nederland dat je die mensen een beetje kunt helpen.

Zo het avontuur zit er bijna op en dan maar weer beginnen aan het volgende avontuur: Zuid Afrika.

Meiden geniet er nog van en tot mails.

Groetjes van de Greefjes

• 16 December 2007 - 12:23

Latiotgens@hotmail.c:

weer even nieuwsgierig jullie reis bekeken, zoals de andere ook zeggen jullie zijn goed bezig....ons motto is ook, je kunt beter andere mensen helpen dan geholpen worden...hopelijk gaat die vlieger voor ons nog lang op..ondanks het getrubbel...maar wij gaan ervoor...jullie daar ook he...hartelijke groeten van de fam. otgens.

Ps. Neef van ons sind 12-12-2007 ook vertrokken voor min. 1 jaar, volg hem ook op de voet...die zijn wel anders bezig als jullie maar ook leuk.

Maak er wat van...dit eens en misschien nooit meer..... knusse kerstdagen en alle goeds voor 2008.

• 16 December 2007 - 15:35

DAMES 1:

Hee hallo,

Even een mailtje vanuit dames 1.
    Gisteren dobbelavond gehad. we hebben veel gelachen en natuurlijk ook bakkus zat omdat we gewonnen hadden.
    Er waren vele leuke cadeautjes bij.
    Wisten jullie al dat Marielle en nieuw huisdier heeft en voor de ontspanning gaat schilderen, Suus gaat al haar kleingeld in een koei stoppen, Yvonne een kraslot had gewonnen met het spel en ja ja daar nog 6 euro aan over heeft gehouden. Suzan heeft een mooie trommel gewonnen. Linda lekkere chocolaatjes, zij vond ze heel erg lekker lekkerder dan ... Daarnaast waren de krasloten ook erg in trek, Wendy is heel blij met haar engeltje en Naddy zit er warm bij in de winter.

Al met al was het een geslaagde avond.
    Hopelijk kunnen jullie nog genieten van de laatste week tamale en daarna lekker rondreizen in zuid-afrika.

Heel veel groetjes,

van ons allemaal

• 17 December 2007 - 16:41

Wjera:

Even een kus vanuit Nederland...volg jullie zo nu en dan nog steeds! Heb je mijn mails verder ook gehad?
    Kus