Echt een super weekend gehad! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Echt een super weekend gehad! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Echt een super weekend gehad!

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

17 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Na alle Malariashit, was Cindy woensdag al aardig opgeknapt. Dus het weekend kon deze keer doorgaan! Jippie!!!!!!! Nu hopen dat die K... muggen het wel goed genoeg vinden, 2x malaria.

Donderdag rond 13 uur vertrokken we met zijn 6-en naar Techiman. Dat is zo'n 3,5 uur in de Tro Tro, hobbel de bobbel. Maar deze keer hadden we geluk we mochten nu met z'n 3-en naast elkaar, dus gewoon ieder 1 stoel voor zichzelf en dat is hier zo'n luxe. Helemaal gelukkig dat we waren!
Nou zo'n 4 uur later kwamen we aan in Techiman, al onze broeken drijfnat van het zweten, heerlijk! Eenmaal een witte voet buiten de Tro Tro werden we omringt door taxichauffeurs. 'Abruni (witte) where are you going, I bring you.' En dan sleuren ze je al bijna mee. Jakob was de gelukkige die ons naar Nkoraza 'mocht' brengen. Met z'n 6-en in de taxi gepropt en een half uurtje later stonden we bij Operation Hand-in-Hand. Dit is opgezet door een Nederlandse dokter, Ineke Bosman. Hier worden geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen en een aantal volwassen opgevangen die verstoten zijn door de familie. Deze kinderen zijn vaak gevonden op de markt of in het bos waar ze zijn achtergelaten. Zij leven hier en hebben allemaal een verzorger.

Nadat we een super hutje toegewezen kregen, wilden we graag zelf koken. Lekker iets naar onze zin! Cindy, Carijn en Marleen hebben gezorgd voor spagetti met tomaat, champignons, knoflook, ui, kaas... kortom; heerlijk!
Na het eten was Claudia haar haar eindelijk aan de beurt! Die rot vlechten eruit! Met z'n alle even aan de slag en binnen een uur was Claudia ontpopt tot een rastavrouw... En veel haaruitval, niet normaal! Maar ja wie mooi wil zijn blijft kaal achter.

Vrijdagmorgen weer zelf aan de kook met als resultaat getoasted brood met kaas, tomaat en oregano.. Daarna hebben we een rondleiding gehad over het terrein. De kinderen komen, voor zover ze dat kunnen, op je afgerend om je eens lekker te knuffelen. Kwijl of geen kwijl, knuffelen zullen ze je!! De kinderen zien er zo gelukkig uit, niet te geloven na wat ze meegemaakt hebben. We kwamen ook bij een huisje waar ze sieraden maken. Dit doen ze zelf en wordt dan verkocht in Nederland en aan bezoekers van het project. Nog mooie sieraden ook! Cindy heeft de hele tijd hand in hand gestaan met een meisje. Die kwam naar Cindy toe en liet haar niet meer los!! Natuurlijk moesten we hier nog terug om wat in te slaan. We zijn daarna nog even Techiman ingegaan om inkopen te doen voor het avondeten van zaterdag. We hebben nog wat gegeten, maar dat viel uiteraard tegen na de heerlijke maaltijd van gisteren. 's Avonds in onze slaapkamer maakten we kennis met Herman, onze huishagedis. Een grote (30 cm), zwarte hagedis die poepjes achterliet in de kamer. Gelukkig schrikt hij nog meer van ons dan wij van hem.

Zaterdag vroeg op (6 uur) om naar de apen te gaan. Wat is een douche met de zon op je lichaam toch lekker! Jakob hadden we gevraagd om ons naar het Monkey Sanctuary te brengen. Na een dik half uur hobbelen opgepropt in de taxi, kwamen we aan in het dorpje. Met een gids gingen we de bossen in. Alleen de bossen waren het geld al waard! We hebben veel apen gezien en er kwam er zelfs 1 voor onze neus staan toen Cindy tegen een aap riep 'actie'!! Was wel even schrikken want hij keek erg boos. Daarna wilden we nog 'even' door naar de Kintampo Falls. Dit zou een half uurtje zijn, dachten we. Uiteindelijk zaten we bijna anderhalf uur opgepropt in de taxi. Bij een stadje konden we niet doorrijden omdat het 'Saladay' (oftewel; Suikerfeest) was. Een hele stoet mensen dansend over de straat en lachen naar die gekke witten in een taxi. De waterval was gelukkig het ritje waard. Een hele groep mensen kwamen bij de watervallen om Saladay te vieren met uiteraard veel herrie, wat ze hier muziek noemen. Na wat mooie foto's gingen we terug naar onze thuisbasis voor het weekend. We zijn ons eens lekker gaan uitleven in het sieradenshopje. Het was best wel duur voor deze begrippen, maar daarmee sponsor je tegelijkertijd een goed doel. Na ongeveer een uur verder en 250 euro armer met z'n 6-en (Anouk trekt het gemiddelde erg omhoog) gingen we weer naar ons huisje.. helemaal blij met de mooie sieraden. We zijn om 3 uur begonnen met het klaarmaken van een echte hollandse pot... Aardappelen met knoflook en olie, salade met tomaten komkommer wortelen en een knoflooksausje, en knakworsten!! Tja, het vlees van de markt is echt te ranzig om te eten.. Het was super lekker! Met wat wijntjes er biertjes op tafel (ja alweer) wilde Claudia wel op de hoogte worden gehouden van de eerste competitiewedstrijd van de dames van Swift. Na de geweldige uitslag van 23-11 kon ze heerlijk slapen. Herman here we come!! Maar dat heerlijke slapen kwam vooral omdat ze teveel biertjes gedronken had!

Zondag helaas alweer de laatste dag van dit relaxte weekend. Cindy en Carijn gingen weer met de pannen aan de slag.. resultaat: pannenkoeken EN wentelteefjes! Nadat we eerst de wentelteefjes hadden opgegeten, zaten we eigenlijk wel vol. We hadden nog flink wat pannenkoeken over die we aan de 'hostess' gegeven hebben. Na alles ingepakt te hebben werden we opgejaagd door de poetster. We gingen nog even wat drinken in het kleine openlucht-restaurantje en hoorden van 3 andere nederlanders, die er ook een weekend waren, dat ze toch een lekkere lunch gehad hebben... jaja... ONZE pannenkoeken!! Natuurlijk hebben ze er wel gewoon voor moeten betalen! Toen onze taxi arriveerde, kwam Dela (een gehandicapte man van 40) aangesneld. 'Driver, driver, wash car' is het enige wat hij zegt. Prachtig om een volwassen man zo blij te zien worden van een auto! Na een taxi en Tro Tro rit van samen ruim 4 uur waren we weer terug in het ondertussen vertrouwde Tamale. Helemaal moe en nog nagenietend van het FAN-TAS-TISCHE weekend..

We kunnen er weer tegenaan! Leo komt al over anderhalve week. Gaan we weer lekker een weekje reizen om de highlights van het land te zien. We hebben er nu al zin in!

We weten dat het steeds maar slechter weer wordt in Nederland, maar ook hier wordt het er niet beter op! Het wordt maar heter en heter en zelfs 's nachts is het zweten. We hebben geen idee hoe heet het hier is, maar het voelt aan als een graadje of 35-40. De zandstormen staan ons nog te wachten in november of december waarbij werkelijk alles onder het zand komt te zitten. Och ja, we zullen het wel zien. Veranderen kunnen we het toch niet... anders gaven we jullie er wel 10 graden bij van hier!

Dikke kussen
C & C

• 17 Oktober 2007 - 18:05

Susan:

Leuk, leuk en nog eens leuk!
    Tja... is natuurlijk wel zwaar om na zo´n geslaagd weekend weer te moeten werken ;-)

Kus Suus

• 17 Oktober 2007 - 18:48

Henny:

Hoi meiden,

Fijn om te horen dat jullie toch het weekendje hebben kunnen doen. Gelukkig gaat het ook beter met Cindy. Grappige foto rastavrouw ha ha ha. Ik benieuwd wat julie allemaal voor sieraden hebben gekocht voor 250 euro!!

Ja het handballen is weer begonnen. De dames hebben heel goed gespeeld de 1e wedstrijd. Op naar de volgende overwinning.

Veel plezier en tot mails.

Groetjes van de Greefjes

• 17 Oktober 2007 - 19:04

Skippies:

Hoi Cindy en Claudia.. Ik ben nu al jullie foto's aan het kijken. Zijn er echt super veel!!! Jennifer en ik dachten; laten we even een berichtje achterlaten. Cindy we missen je heel erg! We hopen dat alles goed met je is en je veel plezier hebt met alle lieve kinderen daar...

Heel veel groetjes en een dikke knuffel van Manon en Jennifer van de Skippies!!

• 17 Oktober 2007 - 19:31

Wendy:

Hee hallo,

Fijn om te lezen dat jullie een fantastisch weekend hebben gehad. Vooral lekker in de taxi, wat is het dan toch fijn dat je in helliemond gewoon lopend naar huis kunt.
    Morgen is mijn laatste dagje en dan lekker een weekje vakantie. Heb er heel veel zin in lekker relaxen.
    Tijdens de training hebben we weer genoeg smoel na een wedstrijd dus dat is wel lachen. We hebben mooie fijne strakke shirtjes. HEERLIJK!!!
    Nou werk ze en tot snel.
    Ik bel deze week nog wel een keertje.

Groetjes Wendy

• 17 Oktober 2007 - 19:43

Ardwin En Marjan:

Hello girls,

We weten het nu echt zeker: jullie komen echt NOOIT meer terug. Helemaal niet nu jullie weten dat er ook iets luxere douches en slaapkamers bestaan. Kom je gewoon effe op en neer voor een handbalwedstrijd, carnaval en een avondje stappen op Stratumseind. Beetje bijkletsen met vrienden en familie.
    Geniet voor 200% want time flies when you're having fun!

Veel groeten weer,
    Ardwin en Marjan

• 17 Oktober 2007 - 19:55

Esther:

Hai die hai,

Geweldig da weekendje van jullie, het ziet er super uit. En die foto's prachtig ech wel.En Cindy ik ben blij dat het weer beter gaat.
    Leuk Claudia je haren, ha ha ha, heb daar zo lang voor moeten zitten en na een uurtje was het er alweer uit....
    Tja volgende week ist hier herfst vakantie, ik ga un midweekje met ons pa en ma en Tim naar Domburg minne mens ken helaas nie mee, die zit in Taiwan.
    Is wel wa anders dan waar jullie zitten maar ja ik hoef dan ok nie te koken...hi hi.
    En ikke ga ook bijna aan mun nieuwe baan beginnen, per 1 november, ook gewoon op kantoor maar dan bij en bouwbedrijf.

Meiden werk ze weer, want ja jullie heerlijke weekendje zit erop. Waar je weer enige tijd op kunt teren.
    Ik wacht weer met spanning op jullie volgend avontuur.

Veel liefs Esther en die andere 2 muwskes, houdoe.

• 19 Oktober 2007 - 15:31

Willemien:

Hoi c&c,
    Fijn Cindy dat je weer opgeknapt bent!
    en wat een geweldige foto's weer, ik mis foto's van de sieraden of durven jullie die niet te plaatsen?
    Echt gezellig met zo'n groep meiden.
    Claudia je haar.... nog een kleurtje op je gezicht en je valt niet meer op tussen de Ghanese vrouwen, ik neem aan "eens en nooit meer ".
    De natuur ziet er prachtig uit, ik had meer droog landschap verwacht.
    Het reizen is niet bepaald luxe, maar ja, je moet er wat voor over hebben om iets extra's te zien.
    Jullie zullen allemaal het Nederlandse eten straks weer hartstikke lekker vinden.
    groetjes
    Willemien

• 22 Oktober 2007 - 22:15

Nonkel Fried:

Hoi meisjes.
    Helaas heb ik je clubje op een nederlaag getracteerd, maar ja, er kan er maar 1 winnen. Gelukkig blijven de punten in de familie.
    De operatie is goed gegaan. Nu een kwestie van uitzieken en over zes weken gaan revalideren.
    Het land ziet er fantastisch uit en ik hoop dat jullie werk daar niet voor niets is, maar een start voor een heleboel mensen voor een betere toekomst. Hardstikke goed hoor.

groetjes,
    Nonkel Fried

• 24 Oktober 2007 - 18:37

Marcel Janssen:

Het is allemaal indrukwekkend wat jullie meemaken. Foto's zijn ongeloofelijk mooi en zo onrealisitsch vanuit mijn kantoorstoel. Hopelijk gaat alles verder goed en blijven jullie gezond. Ik zal zeker vaker inloggen om jullie avonturen verder te volgen. Succes.
    Marcel oet Mestreech, 'nne sjeng.

• 25 Oktober 2007 - 16:05

Patricia:

Wat ontzettend gaaf zoals ik al sms-te, ben meteen op jullie site gaan kijken. Helemaal te gek. Ga nu zeker vaker effe de site checken om te zien wat jullie allemaal meemaken. We spreken zeker wat af als je terug bent:)
    Gr Patricia van den Elsen

• 25 Oktober 2007 - 18:26

Oom TanteCees EnGees:

wat een mooie meiden echt hollands glorie.
    wat mij opvalt is dat de mensen er goed gekleed uitzien en het is een prachtig
    land ,leo ,die zal wel genieten een fijne tijd met hem .wordt er ook nog gewerkt ???????ha ha .geniet er van meiden dikke kus van ons

• 25 Oktober 2007 - 21:45

Kaoutie:

Hey schatties, super leuke foto's. Claudia, staat je goed die kroeskop!!!! Cindy ben je wat afgevallen?
    Ghana heeft toch nog mooie plekjes..nou geniet ervan....

knuffels van mij..

• 29 Oktober 2007 - 10:52

Jackeliene:

he meiden wat een leven daar he gaat dat ooit weer wennen in nederland,is het een idee om een pakketje op te sturen of komt dat niet aan , hebben jullie nogwensen voor de inhoud {schriften,eten)en aub het ardes waar het heen gestuurd kan,zorg goed voor de kindertjes en jullie zelf he,groetjes ron en jackeliene

• 30 Oktober 2007 - 11:57

Yvonne ( Kidz Active:

Hoi Claudia,

Klinkt allemaal helemaal leuk, en erg bekend.Heerlijk.

Wil jij mij even een mailtje sturen met je telefoonnummer .
    Ik kan je namelijk niet bereiken, mijn e-mails zijn weg.

Ik wil graag even over de micro-kredieten met je praten.

Groetjes Yvonne van Aalten.

• 02 November 2007 - 10:09

Ardwin En Marjan:

We missen jullie! Doe snel weer een geweldig verhaaltje.....

Liefs, Marjan