Malariashit !! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Malariashit !! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Malariashit !!

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

08 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Na 2 weken geen berichtje, hierbij weer eens wat nieuws..

Een kleine 2 weken geleden werd Cindy ineens ziek. Het leek op een griepje, buikpijn, hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, soms koorts. Deze symptomen wijzen allemaal naar die geinfecteerde klotemuggen! We zijn op woensdag naar het militair ziekenhuis gegaan. Om half 9 zaten we in de rij en om 14 uur gingen we naar buiten. Alles gaat zo sloom en de apotheek hebben vaak niet alles op voorraad. Cindy kreeg 2 injecties in d'r kont (en ze haaaaaat spuiten) en 6 tabletten mee naar huis. Na de spuiten ging het snel wat beter, maar ze moest nog wel wat dagen uitzieken. Ook waren ze vergeten te zeggen dat de tabletten na de maaltijf moesten en niet ervoor. Ze bleef maar buikpijn houden. Na een paar dagen was ze gelukkig weer opgeknapt. Vorige week dinsdag is ze in de Adams Clinic (klinkt goed, maar bekijk de foto's maar eens) gaan testen of de malaria uit haar bloed was en dat was gelukkig zo. Gelukkig dat Claudia geen vaste werktijden heeft en dus zusterje (een hele strenge) kon spelen.

Net voordat Cindy ziek werd, zijn we begonnen met een workshop slippers maken. Na een aantal middagen zwoegen hebben we eigen gemaakte slippers! Die van Cindy lopen alleen voor geen meter, maar het was dan ook nog geen 4 euro wat we moesten betalen.

Afgelopen week heeft Claudia vlechten laten zetten bij het Gehandicapten project. Toen we vroegen hoe lang het zou duren, was het antwoord 4 uur. Nou ja, dat is kort maar ok. Natuurlijk waren het 4 Ghanese uren en dat werden er op onze horloges maar liefst 14! Na 6 uur vlechten zaten ze er nog niet allemaal in, dus de volgende dag weer terug. Toen het klaar was, gingen ze het op 1 lengte knippen want dat had Claudia gevraagd. Maar hoe doen ze dat nou... echt niet te geloven dit.. ze doen het op een staart en knippen het dan recht af!! Natuurlijk was het er al af voordat Claudia het in de gaten had. Met als gevolg dat als het haar los hing, het schots en scheef was! Ook was het veel te kort afgeknipt. De volgende dag dus weer terug om de vlechten te verlengen en recht af te laten knippen. Daarna nog 'even' de punten branden en eindelijk klaar.. En jeuken!!! Slapen viel ook niet mee want het deed pijn om er op te liggen. Ondertussen is het wel beter, maar lang blijven ze er niet in.. Het blijf namelijk zwaar of je hoofd! De vlechten zijn eigenlijk ook nog te dik maar daar zullen we het verder maar niet over hebben..

Afgelopen woensdag kregen we te horen dat onze gastmoeder zwanger is. Ze was naar het ziekenhuis geweest en nu al 5 maanden zwanger! Een echo kennen ze hier trouwens niet, maar je kunt wel het hartje horen kloppen. Bij haar jongste zoontje wist ze trouwens niet eens dat ze zwanger was en beviel ze ineens thuis..

Donderdag hebben we een Hollandse avond gehouden met een aantal vrijwilligers. Sanne had namelijk uit Nederland van die kant en klare pakketjes boerenkool gekregen met de post. En lekkerrrrrrrrrr, niet normaal! We hebben in de supermarkt knakworsten gehaald en nog hutspot gemaakt en ziten smullen.. Zeker voor herhaling vatbaar. De Ghanezen vonden de boerenkool en hutspot trouwens ook erg lekker!!

Op zaterdag zijn we lekker wezen relaxen aan het zwembad en 's avonds uit eten. Het was een restaurantje waar we nog niet geweest waren. Het wzag er super leuk uit en we zaten er dan ook gezellig. Helaas zijn we na het eten half opgegeten te hebben, gevlucht. Bah bah, niet te vreten! We hebben een biertje gedronken, maar 1-tje want dat is heavy genoeg nu voor ons.. (het wordt een goedkope carnaval, we kunnen nergens meer tegen :-))

Zondag zijn we gaan rondrijden in een auto van een Ghanees. De beste man heet Mensah en is de vader van de leraar op het schooltje wat we gaan opknappen. Met z'n 7-en in de auto, maar dat kan hier natuurlijk allemaal. Het was erg leuk om zo eens wat meer te zien van de Tamale en de omgeving. Helaas werd Cindy na de lunch niet lekker. Alle spieren deden weer pijn en ze is dan ook naar bed gegaan. Vanmorgen zijn we weer naar de Admas Clinic gegaan om te gaan testen. Het was super druk, maar hier mogen we als blanke voor. We weten het, iedereen is ziek en het is niet altijd leuk om voor gelaten te worden, maar als je ziek bent zijn er ergere dingen! Bovendien is het hier ook gewoon normaal voor de mensen. Helaas was de test positief en heeft Cindy weer malaria. Omdat ze er nu eerder bij is dan de vorige keer, zou het snel weg moeten zijn. Nu 3 injecties en geen tabletten.. Kosten voor de test, dokter en medicatie: 3 euro.
Het is absoluut niet gebruikelijk om 2 keer malaria te krijgen in 2 weken, maar toch is het Cindy overkomen. Het groepje meiden waar we hier veel mee opgaan zijn afgelopen weken trouwens ook bijna allemaal geveld door malaria. Alleen Claudia en Anita niet, afkloppen. De andere 5 (!) allemaal wel dus.
Hopelijk knapt ze snel op..
Wil je haar een hart onder de riem steken: 00233245736523 (kan ze wel gebruiken) Mocht je trouwens willen bellen, kijk dan eerst op www.televergelijk.nl om vanaf 10 cent per minuut te kunnen bellen.

Nou dit was het dan weer. We hopen dit weekend eindelijk met z'n 8-en een weekend weg te kunnen gaan. Door al de malaria hebben we dat namelijk al 2 weken uitgesteld. We kijken er allemaal, zeker Cindy, erg naar uit.

Buiten de malaria vermaken we ons hier prima en hebben we het naar onze zin!!

Liefs,
C & C

• 08 Oktober 2007 - 16:16

Anouk:

Lieve Cin,

Heel veel beterschap! Hopelijk voel je je snel weer wat beter!
    En kunnen jullie dit weekend weg!
    Veel plezier alvast.

Liefs Anouk

• 08 Oktober 2007 - 16:22

Jeannette:

Twee keer malaria in twee weken dat kan alleen Cindy overkomen. Heel veel sterkte, laat je lekker vertroetelen.
    Volgens mij vermaken jullie je in Ghane supergoed, zo ziet het er op de foto's in ieder geval er wel uit (buiten je ziek zijn)lekker relaxed. Veel plezier nog,

groetjes Jeannette

• 08 Oktober 2007 - 18:14

Henny:

Hoi Meiden,

Hmm deze keer niet z'n leuk nieuws.
    Heb ook meteen een sms-je gestuurd. Cindy veel beterschap en snel weer beter worden.

Ik moest wel lachen om het verhaal vlechten. Claudia ik moet zeggen "niet slecht". Ik vind het leuk eruit zien.

Wat zijn die kindjes toch poepies hè. Zijn weer leuke foto's.

Geniet van jullie weekendje.

Doei XXXXXXXXXXX

De Greefjes

• 08 Oktober 2007 - 18:21

Marjan:

Hebben jullie zo lang gediscussieerd voor jullie gingen welke medicijnen jullie moesten slikken, krijgt Cindy NOG malaria. Wat een pech. En twee keer, tja, typisch Cindy?!?
    Maar die grote bruine oogjes en die glimlachjes om je heen maken veel goed, denk ik.

Heeel veel beterschap. Enne..nice flip flops. Veul beter dan die Crocs (en nou hou ik er over op, het is immers al herfst hier)

Haudoe, Marjan

• 08 Oktober 2007 - 19:11

John En Peter:

heey meiden ! vind het superleuk om jullie site iedere keer te lezen en de fotoos te bekijken...
    maar was nu toch even schrikken !! ik hoop dat de malariameiden snel opgeknapt zijn ! veel beterschap en succes moet jullie geweldig project !!
    dikke kus en knuffels van de buurmannen !!

• 09 Oktober 2007 - 06:08

Maureen:

Lieve Cindy en Claudia,

Wat een toestand, heel veel beterschap.
    En hopelijk kunnen jullie lekker dit weekendje weg.

De foto's en de verhalen zijn allemaal erg leuk om te lezen en te zien.

Heel veel plezier en succes verder.
    Liefs Michael, Maureen en Angie

• 09 Oktober 2007 - 06:09

Nonkel Fried:

Cindy, meiske, veel beterschap gewenst en vraag om Kinine tegen de malaria. Is nog steeds het middel van eerste keus bij malaria-aanvallen.
    Sterkte.

• 09 Oktober 2007 - 07:33

Esther:

Hee meiden,

Tjonge jonge wat vervelend nu 2x malaria in 2 weken tijd.....dat is zwaar klo...
    Cindy heel veel beterschap, en weg blijven nu die rottige muggen.

Wa een skon slipperke's echt leuk, en die vlechten ha ha, lijkt net nep, ja sorry is niet misselijk bedoeld of zo.
    Staat je wel goed Clau.

Die foto's geweldig en die Adams Clinic niet te geloven, dat is bij ons een electriciteits huisje.

Hou je taai allebei

En veel liefs van: Peter, Esther en Tim
    xxxxx

• 09 Oktober 2007 - 07:42

Esther:

Och ik ben nog wa vergeten te vertellen, de shirtjes van de D-jeugd ze zijn geweldig, echt kei skon.
    Goed geregeld Claudia.

Nou de grusse, houdoe

• 09 Oktober 2007 - 18:56

Sandra:

Hey Claudia!

wat een pech voor Cindy, zeg..niet mormaal 2x malaria in zo'n korte tijd. Zorg inderdaad maar goed voor haar...maar dat is jou wel toevertrouwd!
    Ik hoop dat die rotmuggen jullie niet voor de rest van jullie verblijf met rust laten, stomme beesten.

Staat je trouwens erg leuk die vlechten, maar ik kan me voorstellen dat het ontzettend jeukt.

Hier gaat het ook erg goed. Mijn baan in Tilburg bevalt nog steeds erg goed en met een aantal collega's uit Best hou ik nog contact. De 15e ga ik met Denise, Annemarie, Karin en Ellen lunchen en de 26e gaan we met Karin, Annemarie, Ton van Roovert, Kim, Tom en een nieuwe van verzekeringen, André, op stap, erg gezellig dus!!!!!!
    Jammer dat je er niet bij bent, anders was het feest natuurlijk pas echt compleet.

Ik vind het ook zo grappig hoe jullie schrijven, ik zie het allemaal ook echt voor me....en die foto's erbij helpen er natuurlijk ook goed bij!

Nog heel veel plezier en succes daar en heeeeeeel veeeeeeeeeeeeel beterschap voor Cindy.

Dikke kus, Sandra

• 10 Oktober 2007 - 06:57

Marion:

Hoi meiden,

Wat een pech met die k...muggen.
    Heel veel sterkte ermee.

Ik heb weer zitten smullen van de foto's en het verhaal natuurlijk (buiten die k...muggen dan)..
    Heey wijffies veel plezier en beterschap.

Groet,

Marion en natuurlijk ook Nico en Lisette

• 10 Oktober 2007 - 09:24

Petra:

Hmm...Het Elkerliek Ziekenhuis is inderdaad wel wat anders! :p Hopelijk gaat alles weer goed met je/jullie!

-xxx- Petra (buurvrouw van Ted!)

• 11 Oktober 2007 - 08:51

Ralph:

Dit is weer eens wat anders dan een weekendje ardennen hahahah .Cindy veel beterschap gewenst .
    gr Ralph

• 11 Oktober 2007 - 10:44

Hennie En Koos:

Wat zijn die vlechten mooi Claudia, maar wat heb je een geduld gehad.
    Dan er niet op kunnen slapen.
    Cindy ik hoop na 2 keer malaria dat je mag knappen.
    Het is niet mis meid, jammer.
    Drukke maand voor ons in oktober.
    Werken, efteling met vriendin met kinderen, oma jarig.
    De tijd schiet zo voorbij.
    Jullie zien er wel goed uit op de foto, alleen die ene dan met zieke Cindy.
    Veel liefs Hennie

• 14 Oktober 2007 - 22:24

Naddy:

hey claudia en cindy. dat het maar snel weer beter gaat met je cin. het zijn ook altijd de zelfde die zoiets moet overkomen. Hopelijk kunnen jullie snel dat weekendje weg met z'n allen.
    En claudia, ik vind het wel leuk staan die vlechten.( we kunnen er vast wel iets mee in de playbackshow van het weekendje hahaha) En je lijkt helemaal niet op een strenge zuster. Leuke foto's hebben jullie elke keer weer. Cindy heel veel sterkte met die strenge zuster en heel veel beterschap. Verder nog heel veel plezier.

groetjes Naddy ook van Jurgen en twee hele dikke kussen van Levi en Kaya.

• 15 Oktober 2007 - 10:10

Franca:

Lieve Cindy en Claudia

Hopenlijk gaat het met Cindy nu een stuk beter ik zal een kaarsje voor jullie opsteken. Maar ondanks jullie problemen ziet er alles wel mooi uit en ga zo door.
    Over enkele weken komt er bezoek dat ziet er dan weer rooskleurig voor jullie uit. Hou jullie haaks.

Groetjes Sjef en Franca

• 15 Oktober 2007 - 13:45

Claudia:

Cindy was na een paar dagen gelukkig alweer helemaal opgeknapt. Komt misschien ook wel door al die lieve berichtjes! Helaas komt niet altijd alles door per sms. Niet omdat jullie iets fout doen, maar omdat dit Ghana is..

We zijn het weekend weggeweest en het was fan-tas-tisch!!!!

Dames 1; WAY TO GOOOOOOOOOOOO :-))
    (wat een uitslag zeg)

Marjan; Cindy is het met me eens.. Die Crocs waren echt niks geweest voor hier!!

Sandra; Mooi dat het zo goed gaat! Karin en Annemarie zijn ook altijd overal bij he.. :-) Gelijk hebben ze! Veel plezier enne niet dat ik gekke verhalen te horen krijg he!!

Verhaal en foto's van het weekend volgen deze week...

• 15 Oktober 2007 - 16:09

Anouk Gielen:

Hallo,
    ik reageer omdat ik een foto zie waar ik wel even stil van ben. Een jaar geleden ben ik ook naar Ghana geweest, en via de organisatie kwam ik op jullie site (erg leuke site trouwens).
    Op de foto van het hutspot eten, staat grandma. Zij was destijds mijn gastmoeder. Ik vroeg me af of jullie bij haar in het gezin zitten en zo niet, of je weet wie wel bij haar in het gezin woont. Ik heb haar namelijk een aantal brieven geschreven, maar geen reactie gehad. Ze had heel erg last van haar hart, dus ik zou graag weten hoe het met haar gaat.
    Misschien hebben jullie geen behoefte aan deze reactie, maar ik wil het toch even proberen =).

Als jullie een paar internetminuten over hebben en er tijd voor hebben zou ik een reactie erg fijn vinden.

Heel veel plezier nog in Ghana!!
    groetjes
    anouk
    anouk_gielen@hotmail.com

• 16 Oktober 2007 - 17:02

Annet:

Heel veel beterschap
    ik weet niet of je geinteresseert bent in het laatste nieuws van munsel. Jolanda weg. guido weg, babet langdurig ziek zo ook ellen. Directeur opgestapt. Gaat lekker dus. Geniet maar van de zon en de mensen. Groetjes annet