Projecten voor donaties - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Projecten voor donaties - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Projecten voor donaties

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

22 September 2007 | Ghana, Tamale

In het begin van de week hebben Cindy en Sanne de KNO-arts bezocht om te praten over een gehoorapparaat. We wilden de mogelijkheden bekijken omdat Zeinab, een gehandicapt meisje op de school, erg slecht hoort. Het werd eigenlijk direct afgeraden door deze Amerikaanse dokter Murphy. Het kost ongeveer 1.500 euro en ze is waarschijnlijk niet eens in staat om het lang heel te houden. Ze gaan hier zo onzorgvuldig om met spullen, dat het apparaat waarschijnlijk geen jaar meegaat. Maar goed dat we Zeinab er nog niks over gezegd hadden!! We gaan nu uitzoeken of ze misschien naar de dovenschool kan hier in Tamale.

Een kleine aanbouw aan de school is deze week gemaakt. Het is nu de bedoeling dat de gehandicapten ook hier gaan werken. Cindy, Sanne en Anita hebben een nieuw plan geintroduceerd bij de gehandicapten waardoor er een hele nieuwe structuur komt. Nu is het 's middags speeluurtje voor de kinderen van de gehandicapten en dat is niet zinvol. In het nieuwe plan gaan we ons alleen nog maar bezighouden met de gehandicapten zelf. 's Morgens blijven we ze lesgeven, zoals we dat nu al doen. 's Middags gaan we ze helpen met hun werk. Vooral hoe ze het goed kunnen verkopen en efficient kunnen werken. De beroepen die ze doen: naaister, kapster, fietsenmaker, naaimachinereparateur. We gaan ook bezig houden met het bekend maken van dit nieuwe project: People with Possibilities. Hiervoor gaan we flyers, reclameborden e.d. maken.
Omdat we vanaf maandag de kinderen niet meer zien, zijn we vrijdagmiddag gaan zwemmen met ze. 3 van de 7 kinderen mochten het zwembad niet in omdat ze open wonden (pus!!) hadden. Ook was er 1 van de gehandicapte vrouwen meegegaan. Met z'n allen in 2 taxi's gepropt, dat kan hier allemaal! Niemand van hen kan zwemmen, maar vinden het water prachtig. Het was een leuk afscheid van ze en waarschijnlijk zullen we ze nog vaak zien rondom de school.

Donderdagmorgen hebben we een school bezocht in een dorpje net buiten Tamale. Een verre buurman van Anouk is daar leraar. De rit er naartoe duurde al een uur, maar was zeker de moeite waard. Aangekomen bij de school schrokken we nogal. Het was gewoon een bouwval!! Het grootste probleem is om de kinderen iedere dag naar school te krijgen. Ze moeten vaak meehelpen op het land of thuis. Samen met een aantal leraren zijn we het dorp ingegaan om nog meer kinderen te 'scoren'. We moesten eerst naar de Chief om toestemming te vragen. Hij zag er erg grappig uit met z'n zonnebril! Er is geen lesmateriaal, krijtborden, boeken e.d. Vrijdagavond zijn we samen met Anouk nog bij de leraar (= 29 jr) en zijn vader geweest. We hebben over de school gepraat wat er zou moeten gebeuren. Het komt er eigenlijk op neer dat wanneer de school meer aantrekkelijk gemaakt kan worden er ook meer kinderen naar school komen. We gaan nu zorgen voor sportmaterialen, zodat ze kunnen voetballen, handballen en volleyballen. Hierdoor zullen er veel meer kinderen naar school komen, verwacht men. Hiervoor gaan we het geld gebruiken wat jullie gedoneerd hebben. Anouk gaat zorgen voor lesmaterialen zoals schriften, pennen, schoolborden en wiskundesetjes. Ook gaat ze bekijken of het schoolgebouw (gedeeltelijk) opgeknapt kan worden zodat het niet binnen nu en een jaar in elkaar stort. Volgens ons een super project om een gedeelte van het geld aan te besteden. Deze kleine dorpjes om de stad zijn super arm.

We hebben allebei een rok laten maken door onze 'gasttante'. Zij is 23 jaar en woont in het gastgezin. Ze heeft echt super leuke rokken gemaakt!

Even een vragenrondje...
- Ramadan? Ze doen hier inderdaad aan de ramadan. Om 3 uur 's nachts staat de hele familie op om eten te maken en te bidden. Helaas begint de moskee dan ook te jengelen. 's Avonds rond half 7 mogen ze dan weer eten en drinken.
- Bosjesmannen gezien? Ja genoeg!! Moeten we er nog wat voor je meenemen Henny?
- DVD speler aanwezig? Ja, in de slaapkamer van onze moeder hebben ze die! Graag krijgen we Prison Break en de film Bordertown (met Jennifer Lopez).. Danny, het is dus van harte welkom :-)
- Foto van ons huis.. zie foto's
- Is ons huis in het centrum? Ja, 10 min fietsen naar het midden van de stad.
- Is malaria besmettelijk? Nee, gelukkig niet.
- Is het 's avonds gevaarlijk? Het wordt ons niet geadviseerd om in de avond nog alleen de straat op te gaan. Want blanken zijn rijk volgens de Ghanezen en ze rijden hier roekeloos in het verkeer. Geen verlichting, dus pikkedonker. We nemen dan een taxi, dat is niet duur.
- Munteenheid. Ghanese Cedi. 1 Cedi = 0,80 euro.
- Hoe ziet een dag eruit? Rond 7.30 uur opstaan, werken, lunchen, werken, relaxen (of workshop), eten, spelen met de kinderen thuis, afwassen, douchen, naar bed rond 21.00 uur. En toch zijn we alleen maar moe hier!!!

Tot de volgende keer!!

Dikke kussen,
C & C

• 22 September 2007 - 17:58

Danny:

Hele mooie fleurige rok cindy, staat je goed.
    hebben jullie ook al de afleveringen gezien van the L word seizoen 3??? oceans 13?
    the bourne ultimatum?
    veel liefs

• 23 September 2007 - 14:24

Esther En Tim:

Hoi Clau en Cint,

Die school, volgens Tim moeten ze die tafeltjes en stoelen aan de achterkant eens opruimen.

Wa een scheetjes al die kindertjes.

Die Chief ha ha relax man....kei leuk.

Ja jullie zijn goed bezig, misschien ook een idee om ze als stratenmaker op te leiden, dan kan hij jullie straatje mooi betegelen.

Echt kei leuk weer jullie verslag en de foto's.

Tja hier hebben we weinig meegemaakt dus ik weet niet veel te vertellen verder.
    Misschien de volgende keer weer.

De groetjes en houdoe
    kusjes Tim en Esther

• 23 September 2007 - 14:35

Henny:

Hoi meiden,

Nee laat die bosjesmannen maar daar hahaha. Ik heb er hier al twee rondlopen in huis. Pieters moeder wilde het adres van jullie website want ze vind het kei interessant wat jullie doen. Leuk he. Ik zie wel dat het geld goed op zijn plaats komt.

Groetjes van de Greefjes en een dikke kus van Demi en Luuk.

• 23 September 2007 - 16:39

Maja:

leuke foto met die kindjes mooi is die rok van cindy wel eng die krokodil groetjes van prim joey tante annie harrie tot het volgende bericht

• 24 September 2007 - 05:45

Nonkel Fried:

Meisjes, meisjes toch. Wat doen jullie goed werk. Altruisme bij een Verdegen en een Strik. Dat zoiets nog kan in deze wereld? Zonder dollen. Ik heb bewondering voor jullie. Doe ze de boks op.

• 24 September 2007 - 19:13

Don Leo:

Hallo lekker druk allemaal?
    Misschien kan je Zeinab gebarentaal leren?
    Moet ik mijn gereedschapskist meenemen als ik naar jullie kom? Wat een bouwval pas maar op dat niet alles instort.
    Ik lees dat jullie ook met ze gaan handballen, kunnen jullie ook aan ballen komen?
    Hoe gaat het met de microkredieten?
    Kunnen jullie ook vertellen wat jullie zoal per dag eten en drinken?

houdoe

• 25 September 2007 - 11:22

Rob & Linda:

Heel interessant om jullie verhalen te volgen. Wij vertrekken volgende week naar Zuid-Amerika. Ik heb m'n werk opgezegd, dus m'n ex-collega's hoeven niet in actie te komen!

Veel plezier en we houden elkaar op de hoogte!

• 26 September 2007 - 08:00

Ilse & JW:

Hey Cindy en Claudia,
    super om te lezen wat jullie allemaal doen!!!
    Veel plezier en succes met alles daar.
    Groeten uit het zonnige Gemert.

• 29 September 2007 - 09:32

Marjan En Ardwin:

Dag meiden,
    Wij zijn ook weer back in Holland. Even wennen van 30 graden zon in Kreta naar het regenachtige Brabant.
    Goeie vakantie gehad en nu lekker een week vrij.
    Denk aan jullie!!!!
    Liefs, Marjan

• 29 September 2007 - 13:31

Hennie En Koos:

Ik hoop Cindy dat je snel mag opknappen van de malaria.
    Het zou jammer zijn.
    Jij bent net zo gevoelig als ons met die insectenbeten.
    Pas maar goed op.
    Wat hebben jullie mooi werk verricht om de kinderen goede aandacht te geven.
    Veel liefs van ons.

• 29 September 2007 - 15:46

Loes En Joanie:

Harstikke leuk om jullie op de foto's te zien! Mooi en goed werk dat jullie verrichten! Kunnen jullie niet een x foto's in de kerk maken? tijdens een dienst? of.... of is dat onheerbiedig??

We blijven op de hooogte!

Dikke kussen van ons!

• 02 Oktober 2007 - 18:57

Yvonne:

he claudia en cindy,
    het is alweer even geleden dat ik en berichtje heb achter gelaten. druk, druk, druk.hoe is het met jullie, zo als ik op de foto's zie hebben jullie het er goed naar jullie zin. gelukkig maar. we hebben afgelopen weekend trainingweeken gehad. 2 wedstrijden waarvan 1 gewonnen tegen elshout, en helaas 1 verloren tegen de boemelaar.verder was het heel gezellig met elkaar.leuke foto's met die mooie donkere kindjes. nou dit was het maar weer. morgen een feestje, eline wordt 3 jaar. verder geen nieuws.
    tot de volgende keer
    groetjes yvonne, pascal, eline, jari

• 02 Oktober 2007 - 20:12

Marjan Dewitte/Rabo:

He claudia,
    Leuke foto's, maar ik zie je teveel met leuke kinderen rondlopen, de 1 nog snoeziger dan de ander.
    Wanneer ga je die moeders lesgeven en op weg helpen om bedrijfjes te starten met behulp van microkredietjes??
    Misschien een leuke kinderopvang starten of zoiets.
    Wel een tip, blijf uit de buurt van de chief, want anders wordt er dadelijk gegooid met kippen, en voor je het weet wordt je als heks bestempeld. En dan nog maar te zwijgen wat er gebeurt met die kippen (krokodillenkamp).
    Heel veel plezier! Je mag overigens als heks ook terugkomen naar Rabobank. Maar dan bij voorkeur wel naar mijn nieuwe bank Centraal Zuid Limburg. Hier start ik per 1.11 als Manager ZR. Zo zie je maar er kan veel gebeuren in de korte tijd sinds je rabo parkstad verlaten hebt.
    Groetjes en maak er iets moois van (dat zal zeker lukken!!)

• 04 Oktober 2007 - 21:37

Pieter:

Hey Claudia,

Leuke foto's en mooie verhalen zeg! Vooral die chief was staat goed op de picture.

Veel plezier nog.

• 07 Oktober 2007 - 18:46

Yvonne:

he cindy en claudia,
    ik wil jullie bedanken voor de kaart voor eline, echt heel leuk dat jullie er aan hebben gedacht. leuke foto's weer, en wat schattige kindjes. nog veel plezier en succes. doei doei