Een doodnormale week in Tamale... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Een doodnormale week in Tamale... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Een doodnormale week in Tamale...

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

17 September 2007 | Ghana, Tamale

Het begin van vorige week!
Maandag hebben Sanne, Anita, Anouk en Cindy nieuwe boeken gekocht voor het gehandicaptenproject. Boeken om te leren rekenen, engels, klok kijken e.d. We willen van voor af aan beginnen met de mensen zodat we weten waar hun niveau ligt. Dinsdag hebben we daar een nieuwe start meegemaakt. De mensen waren enthousiast over de nieuwe boeken, je moet wel heel veel geduld hebben. De meeste hebben een kort termijn geheugen, dus hetgeen wat je hen op maandag hebt geleerd daar hebben ze dinsdag al weer moeite mee. Het alfabet 20 maal herhalen daar moet je echt niet raar om staan te kijken. Geduld is een schone zaak in Ghana!

Woensdag tijdens het werken bij de gehandicapten kwam Fatimata ziek binnen. Ze was naar het Central Hospital geweest maar daar wilde ze haar niet helpen omdat ze niet verzekerd was. Haar verzekering gaat pas volgende maand in. Dit is een heel vreemd verhaal want alle gehandicapten in Ghana zijn GRATIS verzekerd. Maar ja dat heb je in Ghana.
Cindy met haar naar het West Hospital, daar werd ze wel geholpen maar omdat ik erbij was en blank ben moesten we natuurlijk betalen. Niet veel 2 Cedi (= 1.5 euro). Het is een heel gedoe in het ziekenhuis eerst naar een balie om te betalen, dan naar een balie voor je adresgegevens, dan naar een balie waar zusters je bloeddruk opmeten en dan uiteindelijk naar de dokter. Een geluk ik ben blank dus we hoefden niet in de rij van 3 uur te wachten. De diagnose werd gesteld en hoe!!!!!!!!!!! Ze hebben gegokt dat ze malaria had. We kregen een recept mee, door naar de apotheek. Bij de apotheek krijg je het bonnetje en moet je dat eerst weer ergens anders gaan betalen. Daarna weer terug om de medicijnen op te halen. Totaal 4 cedi voor de medicijnen moeten betalen. Omdat Fatimata erg arm is zijn we 's middags wat eten gaan halen en bij haar langs gaan brengen. Ze moet goed eten om weer beter te worden. Ook hier 4 cedi aan uitgegeven. Al met al, de eerste 8 euro (10 cedi) van de donaties hebben we uitgegeven aan deze zieke vrouw. Vandaag was ze weer aanwezig in de klas, ze is weer helemaal opgeknapt!

Afgelopen vrijdag is de chief van Tamale overleden.. wat een drama!! Hij regeerde al 40 jaar en was al over de 80 jaar oud. Je wordt hier meteen dezelfde dag begraven. Om aan te kondigen dat hij overleden is werden er schoten gelost. Alle winkels werden op slot gegooid en iedereen vertrok naar Chiefs Palace. Een hele stoet met de (open) grafkist trok door de stad. Een vrijwilliger wilde foto's maken maar dit werd haar niet in dank afgenomen. Ze werd aangevallen door een paar mannen en haar fotocamera werd afgepakt. Ze heeft hem later nog wel teruggekregen, daar heeft ze geluk mee gehad. Er hing een agressieve sfeer in de menigte. Mensen waren in trance van de trommelgeluiden. Nu wordt er een nieuwe chief gekozen, maar dat kan wel een tijdje duren.

Zaterdag moest Claudia werken omdat het de 15e was. Dit betekend payday van de microkredieten. Samen met Hassan naar een chief van de wijk waar de vrouwen zich verzamelen. 1 voor 1 komen ze dan betalen, de meesten betalen meer af dan afgesproken. Zo'n 45 vrouwen hebben die dag betaald. Ze groeten je allemaal erg vriendelijk in de lokale taal. Het enige wat je hoeft terug te zeggen is 'naa'.
Daarna zijn we met een paar anderen nog naar het zwembad gegaan, maar het was helaas geen goed weer. 's Avonds zijn we uiteten gegaan en aan de Rose geslagen! Hij was erg lekker en na ieder 3 glaasjes waren we behoorlijk teut...

Vandaag was er een meeting bij het gehandicaptenproject. Voor hun was het vandaag paydag (eigenlijk de 16e, maar dat was op zondag). De meeting was er omdat ze niet goed genoeg komen opdagen. Ze hebben nu plechtig beloofd om beter te komen en zo niet dan worden ze geweigerd. Er kunnen dan weer andere gehandicapten komen die wel graag willen.

We zijn aan het onderzoeken of wij een gehoorapparaat kunnen laten aanmeten voor Zeinab, een meisje van het gehandicaptenproject. Zij wil erg graag leren, maar hoort super slecht. Hier denkt iedereen dat ze doof is. In Tamale is geen hoorapparaat te krijgen, heel misschien in Accra. We gaan eerst naar de KNO arts om te kijken of ze uberhaupt haar gehoor kunnen meten. Zo ja, dan kunnen we er mee verder. Misschien zelfs om het te laten maken in NL.

Omdat het gehandicaptenproject niet helemaal loopt zoals het zou kunnen lopen, zijn Cindy, Anita en Sanne bezig met plannen om het te veranderen.

Nog even over het nieuws in Nederland over Ghana. Het klopt dat er veel regenoverlast is in het noorden van het land. Wij zitten ook in het noorden, maar niet in het uiterste noorden. Toen we vorige week naar Bolga gingen, waren de rivieren al helemaal overstroomt. Nu is het nog erger. Wij hebben er echter helemaal geen last van hier.

Enne, wendy, wij vinden die nipte nederlaag niet eens zo slecht! Het was toch tegen Desk.. Succes met je arm!

Bedankt voor alle berichtjes!

Liefs,
C & C

• 17 September 2007 - 17:38

Bianca:

heey...

leuk om alles zo te lezen, fijn dat het alemaal zo goed gaat...
    hier gaat alles zijn gangetje... op dit moment nog geen spannende roddels maar ik hou jullie op de hoogte...

groetjes bianca

• 17 September 2007 - 17:39

Marion:

leuk om weer iets te lezen en waar je resultaat op boekt.Leuk hoor!!
    Wij zijn gisteren lekker naar de Zuid-Scharwoudse kermis geweest. Was weer eens als vanouds. Vanmorgen een beetje brak, maar ja eigenschuld dikke.....
    Meiden, leuk jullie verslagen te lezen.
    Een dikke knuf van jullie allerliefste tante natuurlijk.

• 17 September 2007 - 17:54

Kaoutie:

hey skatties, echt leuk om jullie verhalen zo te lezen vanuit hier. Vind t super om te lezen dat jullie die mensen blij kunnen maken met jullie hulp. Hier is t zelfde werken, naar huis en afgelopen donderdag is de ramadan begonnen. Eerste paar daagjes waren wat zwaar omdat de dagen nu lang zijn(mogen pas om 20.00uur eten) maar nu is t een makkie. Hebben de mensen daar ook ramadan, want de meerderheid is toch islamitisch, of toch niet?? Ehmm ja wat nog meer, flink bezig met me bruiloft, ben nog goed op zoek naar een mooie zaal. heb wel al veel leuke ideetjes, en die zet ik straks allemaal in me 'de grote dag' boek. HiHi is leuke reminder voor later! Nou tot gauw weer. Dikke knuffels Kaout.

• 17 September 2007 - 18:24

Henny:

Hoi meiden,

Kei interessant jullie stukjes. Als ik daar zou zijn (wat nooit zal gebeuren) zou ik iedereen willen helpen. ik denk dat jullie dat ook het liefst zouden doen. En hebben jullie al bosjesmannen gezien ha ha?? Ik blijf jullie volgen.

Groetjes van Henny

• 17 September 2007 - 19:34

Don Leo:

Hallo
    Als jullie een hoorapparaat nodig hebben laat het maar weten dan probeer ik wel wat te regelen.
    Geduld is een schone zaak zeker bij het iets wegleren, leer ze niet de klok zoals ik jou dat geleerd heb Cindy, geduld geduld.

groetje houdoe

• 18 September 2007 - 08:16

Danny:

hebben jullie nog gekeken of jullie een dvd af kunnen spelen. 2e week van oktober is de eerste disk van prison break als het goed is klaar.

ik lees dat jullie daar nog genoeg te doen hebben op werk gebied.
    Ik nog maar 2 weekjes en dan lekker een maand vakantie.
    Ik stuur je snel een lange mail en bel je snel.

veel liefs,
    Het lekker kletsen samen mis ik wel hoor.
    X

• 18 September 2007 - 11:06

Willemien:

Hoi C&C,
    Het moet jullie goed doen dat Fatimata weer is opgeknapt door jullie kordate optreden. In Ghana afspraken maken lijkt me erg moeilijk, behalve als je betaalt dan lijkt weer bijna alles mogelijk.
    Kunnen jullie een foto maken van het huis waar jullie logeren? en ligt dat huis in het centrum of juist niet van Tamale?
    groetjes

• 18 September 2007 - 16:10

Wjera:

Hey dames,
    Goed te lezen dat het goed gaat!!
    Ook leuk om je stem even te horen op het filmpje!
    Enuh neem je zo'n mooi donker kindje mee.............. hihi!
    Kus Wjera

• 18 September 2007 - 18:01

Franca:

Hallo Cindy en claudia,
    Zo te zien gaat alles perfect met jullie
    en willen dadelijk niet meer naar huis.
    Ik had een hele andere voorstelling van
    dat land maar het ziet er best goed uit.
    Fijn om jullie zo te volgen en de foto's
    te bekijken.En maak nog veel plezier.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes Franca en Sjef,

• 18 September 2007 - 19:35

Esther:

Hallo,

Ja ja je moet zeker geduld hebben daar natuurlijk, en komt het vandaag niet dan misschien morgen zeker, don't worry je moet gewoon happy wezen....

En hebben jullie die kids geschminkt, ziet er erg leuk uit hoor.
    Kei goed, al die goede dingen die jullie doen, en is dan als dat vrouwke/meiske Malaria heeft niet besmettelijk, voor al die andere???

Zal zeker wel een drama zijn met die chief... ook misschien een beetje angstig als ze zo agressief reageren.

Ik hoop dat de gehandicapten nu wel komen opdagen, wa denken ze wel daar, puh.

Ik wacht met spanning op het volgende verslag, kei gaaf zo.

Och ja, minne mens is in Kaapstad geweest vorige week, een midweekje, net zoiets als een midweekje centre-parcs maar dan anders ha ha. Hij mocht daar s'avonds niet buiten, te gevaarlijk.
    Is dat bij jullie ook zo?

Nou da was het dan wir, houdoe en de groetjes Peter, Esther en Tim
    xxxx

• 19 September 2007 - 18:55

Hennie En Koos:

Wat hebben jullie mooie foto's gemaakt.
    Ik zit er met bewondering naar te kijken en wat jullie daar doen.
    Claudia heb jij al gewerkt.
    Geven jullie niet te veel geld uit ha ha ha.
    Hier gaat hier redelijk, een beetje verkouden.
    Op het werk overlijden er nog steeds mensen, het houd maar niet op.
    Het zal wel aan de ouderdom liggen.
    Veel liefs van hennie en Koos

• 20 September 2007 - 10:29

Bianca:

Hey Claud.

Nou zo te horen mis je W nog niet!!! hahahaha
    Heel veel plezier en de verhalen zijn leuk om lezen.

Gr Bianca (WBB)

• 21 September 2007 - 07:01

Liset :

Cindy, Claudia, ik geniet elke keer weer van jullie verhalen. Wat is het toch mooi om jullie zo enthousiast zo'n mooi werk te zien doen. Vette complimenten XX Liset

• 22 September 2007 - 13:11

Opa:

Ik ben weer met de computer bezig, ik heb jullie site gezien en de foto's mooi hoor.
    De groeten van opa en braaf blijven.

• 25 September 2007 - 07:04

Debbie:

Ha cindy en claudia,

Goed bezig meiden...
    Jullie pap liet me deze site zien, mooie foto's trouwens.
    Geniet ze en veel succes verder!

Dikke x Deb

• 28 September 2007 - 16:59

Koen En Shan:

hoi meiden!
    het ziet er echt super uit op die foto's!
    Cin ik hoorde van opa dat je gepikt bent door zo'n klote mug...
    Hoop dat het goed met je gaat

Heel veel plezier en sterkte daar met z'n allen

groetjes en dikke kus van ons en de koeien!

• 01 November 2007 - 12:04

Loes:

hey saampjes! ik denk toch even een berichtje achterlaten. Ik ben echt jaloers als ik jullie foto's zie. altijd over hebben maar de stap zetten is ten 2de. helemaal super dat jullie deze stap hebben gemaakt en misschien als jullie dadelijk terugkomen en ik de verhalen hoor...ik vind het echt super om te zien. hoop dat jullie het fijn hebben, maar moet zeggen dat Joanie ernaar uitkijkt als jullie dadelijk weer terug zijn. geniet er nog van!
    xxx

• 14 November 2007 - 15:06

Hennie En Koos:

En was het gezellig met je vader.
    Jullie hebben een mooie trip gemaakt en veel gezien.
    Ik heb jopke niet meer, had te veel pijn aan de slijtage van zijn ruggewervel.
    Het is hier stil nu in huis.
    Hou jullie taai e tot de volgende keer.
    Dikke kus.