Weekendje weg - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Weekendje weg - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Weekendje weg

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

10 September 2007 | Ghana, Tamale

We zijn nu 2 weken van huis, maar het lijkt echt al veel langer.

Afgelopen weekend zijn we naar Bolgatanga en Paga gegaan met nog 4 andere meiden, Anita, Sanne, Marleen en Anouk. Vrijdagmiddag rond 4 uur vertrokken met de tro-tro (gammel busje). Na 2,5 uur opgepropt te hebben gezeten, kwamen we aan in Bolgatanga. Omdat het al donker aan het worden was gingen we snel op zoek naar een goedkoop hostel. Gelukkig hebben we de Bradt Guide bij waar veel informatie in staat.
Wat blijkt nu... er is dit weekend een kerkelijke bijeenkomst en alles is volgeboekt!! Dus na anderhalf uur rondgestruind te hebben, bleek er niks meer vrij, zelfs niks duurs! Na wat gedronken te hebben en gelachen over een slaapplaats op de straat, bedachten we iets. Claudia ging alle nummers van slaapplaatsen uit de Bradt Guide bellen en wat bleek... er was nog ergens een plaats!! Ondertussen was het pikdonker geworden. Aangekomen bij het St. Joseph Catholic Guest House (jaja, toch weer dat kerkelijke he) bleek er een kamer met 6 bedden vrij. Een prima kamer, beter dan we durfden hopen, en dat voor 3 euro per persoon voor 2 nachten!!

Nu bleek de bijeenkomst van de kerk bij ons hostel!! Veel gepraat en gezang dus, luid hoorbaar.. Och ja, we hadden een bed en daarmee waren we al erg blij!
De volgende ochtend zijn we naar Gambaga gegaan met de tro-tro om het heksendorp te gaan bekijken. De rit erheen was een ware belevenis!! In een volgepropt busje ruim anderhalf hobbelen over een zandweg.. Na een half uur zijn al je hersencellen (die nog werken) door elkaar geschud. We moesten eerst naar de Chief van het dorp om toestemming te vragen (lees: de chief geld toe te stoppen). We kregen toestemming en toen een rondleiding door het heksendorp. Natuurlijk wat 'echte' heksen ontmoet en op de foto gezet.
In Ghana word je als volgt een heks: Als er veel erge dingen om jou heen gebeuren, zoals ziektes en mensen die dood gaan, dan kan iemand in jouw omgeving dit aangeven (klikken) bij de Chief. Die gooit dan een kip de lucht in en de hoe de kip neerkomt bepaald of je een heks bent of niet!! Er zitten meer dan 100 heksen in het dorp.

Zondag zijn we naar Paga gegaan met de taxi (jaja, even lekker luxe na een hele dag in de tro-tro zaterdag). We zijn toen bij het Crocodile Pond geweest om een krokodil vast te houden voor de foto en om te zien hoe de krokodil een kip opeet. Daarna hebben we een slavenkamp bezocht, wat wel erg indrukwekkend was. 's Middags zijn we weer teruggegaan naar ons ondertussen vertrouwde Tamale.

Al met al een weekend waarin we veel van Ghana gezien hebben. En we hebben veel gelachen met z'n 6-en.

Hierbij nog wat antwoorden op vragen die gesteld zijn in al de leuke reacties van jullie. Het is voor ons echt zooooooo leuk om reacties uit Nederland te lezen!
Wat is er op de markt te koop? Fruit, groente, vis, kruiden. (stinken, niet normaal!)
Wat voor mensen krijgen een microkrediet? Vrouwen die al een eigen zaakje hebben en nu nog alles op krediet inkopen bij leveranciers. Hierdoor zijn de winsten erg laag. De vrouwen wonen in de compounds (hutjes). Ook vrouwen die willen investeren in bv. een koelkast of winkeltje komen in aanmerking.
Heeft de Henna een betekenis? Nee, het is puur voor de sier. Ze doen het hier vaak voor een speciale gebeurtenis zoals bruiloft ofzo.
Is het hier vies? Ja, behoorlijk! Wij zelf ook na een dag. Tamale is nog een redelijk schone tijd ten opzichte van andere steden.
Hebben we al cadeaus uitgepakt van Danny? Ja, 1-tje.. Bedankt Danny :-)
Is de toilettafel design? Jazeker, te koop bij de meubelmaker.
Hebben ze bier? Ja, dat is te koop in cafetjes en restaurants. Dit drinken we niet, want dit trekt muggen aan.
Wat is de beste tijd om ons te bellen? Rond 19-21 uur zijn we het beste bereikbaar. Dit is 21-23 uur NL tijd.
Is het regenseizoen? Ja!! En het regent best veel! Het lijkt wel NL soms! Het is ook echt niet zo dat het maar een uurtje regent, soms wel de hele nacht keihard! Als het goed is, eindigt het regenseizoen eind september.

Wij Salaminka's (betekent 'blanke' in het Dagbanli, lokale taal hier) vermaken ons goed. Misschien goed om te weten voor jullie dat er hier ook niet veel de zon schijnt. Dit verzacht misschien een beetje de pijn van het weer in NL. Ik denk dat wanneer het regenseizoen hier voorbij is, wij snakken naar een lekkere regenbui!

Veel liefs,
C & C

• 10 September 2007 - 15:20

Edith:

Spannend zeg heksen bekijken haha. Mogen die daar dan wel gewoon blijven wonen??
    Omkoop schandaal zeg zo'n chief. Wat is de munteenheid daar eigenlijk? En hoeveel is dat dan in euro's waar je de chief mee betaald?
    Wat een heerlijke verhalen typen jullie.
    Ga zo door en geniet lekker van de hobbel weggetjes!
    xxx Edith

• 10 September 2007 - 15:22

Esther:

Hee girls,

Wat en belevenis, gaaf man.
    Jullie zijn toch niet behekst terug gekomen??? Hadden ze wel zo'n krom neus...ha ha.

Het fistje hier op de dierdonkse was weer reuze gezelli, vraag maar eens aan je zus Cindy, (ze was wir een bietje zatjes)en ze moest ook zonodig het asfalt van dichterbij bekijken, ha ha.

Tja na dit fistjes was het zeskamp, waar we net op tijd aankwamen, nadat ons moeders ons had wakker gebeld. Met nog dichtgeknepen ogen kwamen we aan, ja al die drank erin was niet zo'n succes voor de ochtend. maar ja een echte ken er natuurlijk tegen.
    De spelleke's van de zeskamp waren kei leuk, ik heb nu alleen spierpijn, ech wel. Het buikschuiven vond ik het leukste...als ge een grote buik hed dan skuifde als unne gek natuurlijk.

Nu maar te hopen dat het niet al teveel regent bij jullie. Is het zeker wel heel benauwd??

Nou meiden de groeten, ik wacht weer met spanning af naar jullie volgende berichtje.
    Houdoe en xxx

• 10 September 2007 - 15:50

Franca:

Claudia ik heb een vraagje aan jou.
    Dat Microkrediet gaat dat via de bank of via een stichting?
    Waarom ik dat vraag is omdat er bij ons bij de hogeschool een mevrouw werkt die zich daar ook voor inzet. Zij heet Lilian Callender en speciaal voor dat project kwam prinses Maxima vorig jaar November bij ons in Haarlem op bezoek.
    Maar het kan ook zo zijn dat zij dat alleen doet voor de Nederlandse Antillen.
    Verder lees ik de verhalen van jullie met bewondering. Heel leuk allemaal en een belevenis om dit te mogen meemaken.
    Geniet ervan en de groetjes aan Cindy.
    xxx Franca en Bert

• 10 September 2007 - 22:20

Debbie:

Ha dames, Leuk berichtje jullie maken vanalles mee, geniet er maar van. In Kreta wordt ook genoten van het mooie weer en ik heb zojuist via sms gevraagd of ze al informatie hebben over de ' Griekse Goden'.
    De zeskamp was heel leuk. Ik las het berichtje van Esther en zag dat zij en haar team ook genoten hebben. Ze vergat te vertellen dat ze dit jaar op het erepodium stonden. De derde plaats . Het team van Boy en zijn girls eindigde op de 7e plaats. Marly vertelde dat dit het derde jaar is dat ze als 7e eindigden.
    Afgelopen zaterdag hebben we de eerste oefenwedstrijd gespeeld tegen Rapiditas. Zij spelen in Limburg in dezelfde klasse als wij. We hebben ver gewonnen , de exacte uitslag weet ik niet maar het was een goede eerste oefenwedstrijd. Zaterdag spelen we weer, dan tegen Desk.
    Op de site van Swift staan heel veel foto's van de Zeskamp dus als jullie heimwee hebben dan bekijk de foto's maar.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes Debbie

• 11 September 2007 - 06:54

Don Leo:

Antere

Spannend reisje,in een kleurijke propvolle bus, was de krokodil verdoofd dat jullie die zomaar aan konden raken?
    De 6 kamp was erg geslaagd, ik stond als scheidrechter bij de roddelbaan, mijn taak was om de baan en natuurlijk de deelnemers nat te houden, van sommige deelnemers kregge ik ook het nodige water over me heen, wel leuk allemaal, daarn enige pilskes gedronken, iets te veel maar ja dat moet een keer kunnen.
    Hoe gaat het met het lesgeven? en de microkredieten?

houdoe.

• 11 September 2007 - 11:14

Susan:

Nou ja zeg... en ik maar denken dat jullie onwijs hard gingen werken daar. Zomaar'n weekendje met luxe vervoer naar het heksen dorp en krokodillen aaien. Echt'n superleuk verhaal weer. En de foto's zijn ook geweldig. Heb erg moeten lachen om de foto "in de trotro". De lokale bevolking met'n paar "Paris Hilton's" ertussen - grote zonnebrillen en bling-bling oorbellen.

Echt helemaal leuk.
    Kan weer niet wachten tot het volgende verhaal/ foto's!!

XXX Suus

• 11 September 2007 - 16:19

Marjan:

He die dames,

Missen jullie je Crocs al? Anders stuur ik gewoon een paar setjes toe, natuurlijk speciaal in verschillende kleurtjes, bijpassend bij de horloges van Cindy!!
    Enne, doe een keer vertellen hoe jullie dag eruit ziet. Vroeg opstaan? Drie keer per dag eten of honger lijden? Keihard werken aan een stuk of tijd om te genieten?
    Kan me er nog steeds moeilijk een voorstelling van maken, ook al maken jullie stukjes en foto's veel goed.
    Afgelopen weekend een waterval gemaakt bij onze vijver. Nu is de tuin bijna af. Werd tijd, he?
    Verder mijn haar flink afgeknipt; een goeie metamorfose.

Nou, da was ie weer.
    Werk ze, groeten Marjan

• 11 September 2007 - 17:59

Marion:

Jullie genieten wel met volle teugen volgens mij. Je ouders ook op dit moment al weer 27 jaar...(niet meer aan gedacht natuurlijk) geintje.
    Volgen jullie natuurlijk op de voet (nou ja). Succes en tot de volgende mail.

Groetjes uit Langedijk

• 11 September 2007 - 18:14

Marian En Harrie:

Beste Cindy en Claudia,

Wat we zien en lezen van jullie is geweldig. Jullie genieten er van dat zie je meteen. Een krokodil aan zijn staart trekken lijk me geweldig, maar ik doe het liever bij onze Lex. Wij hopen dat het voor jullie steeds zo leuk blijft zodat we jullie met veel plezier kunnen blijven volgen.

Heel veel groetjes.

• 11 September 2007 - 18:17

Lisette:

Heeuyy Cindy en Claudiaa
    Is het een bjt vol te houden qua leefomstandigheden zoals het eten en drinken? Naja veel plezier en suc6 .
    Jmmr dat jullie niet kunnen komen in November naja volgende keer beterr :D

Kusjes Je liefste nichtje XD
    Lisette (K)

• 11 September 2007 - 18:47

Luc:

Hallo Cindy en Claudia,

Fijn te lezen dat het jullie goed gaat en dat jullie veel plezier hebben.

Jullie hebben de krokodil snel de kip laten opeten zodat de Chief niet kon kijken of jullie ook heksen zijn.

Het zijn prachtige verhalen, foto's en filmpjes. Op het werk is waarbenje.nu sinds kort afgeblokt, maar ik blijf de verhalen zeker wel lezen hoor (thuis).

En Claudia, je hebt je haar weer leuk zitten :-)

Heb veel plezier en blijf gezond.
    Groetjes Luc

• 13 September 2007 - 23:07

Eddy De Vocht:

Hoi Claudia, ook Cindy naturlijk al weet ze waarschijnlijk niet wie ik ben. Maak er een mooi avontuur van, voor jullie zelf en dan dus ook voor de mensen daar. Ik ben er van overtuigd dat ze jullie daar niet meer zullen vergeten, succes en mooie ervaringen toegewenst.
    Eddy en Marie-Jose

• 15 September 2007 - 10:40

Bep:

hallo daar. wat leuk om te kunnen lezen wat jullie daar allemaal beleven,maar cindy als het daar zo vies is waarom hebben jullie mij dan niet meegenomen? heel veel plezier groetjes bep

• 15 September 2007 - 16:55

Cees En Gees:

jullie vroegen om regen nou op de t.v. is te zien dat er meer dan genoeg is gevallen
    dikke kus

• 16 September 2007 - 17:30

Wendy:

Hee hallo,

Hoe is jullie weekend geweest?
    Hoe is je eerste werkdag bevallen Claudia?
    Cindy en hoe was het zwembad? Hebben ze een fijn tropisch zwembad met veel verschillende glijbanen.
    Hoe was het in de disco geweest?
    Het zal wel een druk weekendje zijn geweest? Wij hebben onze tweede wedstrijd erop zitten, verloren met 18-19. helaas pindakaas.
    Heel veel groetjes en tot de volgende keer maar weer!!!

Groetjes van mij!

• 17 September 2007 - 11:13

Annethij:

hee meiden

leuke site! met die foto's kun je wel een indruk maken maar tochvind ik t bizar dat jullie daar zitten,.hoop dat alles mee valt ? incl. de heksen haha

nou succes doei gr annethij