Varanasi en de heilige Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu Varanasi en de heilige Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

Varanasi en de heilige Ganges

Door: C & C

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

05 Maart 2011 | India, Vāranāsi

Voor de carnavalsvierders onder ons, ALAAF!!!!!!!!!! En heel veel plezier…. Volgend jaar zijn we er gewoon weer bij.

Waar waren we gebleven??? O ja in Delhi, met een privé chauffeur hebben we alle bezienswaardigheden gezien van Delhi en dan komen we erachter dat we toch niet zo van de gebouwen zijn. Bij de Poort van India waren wij de attractie in plaats van dat de gate de attractie was. Iedereen wilde met Claudia op de foto echt een moviestar en het voelde verschrikkelijk. Je loopt een meter en dan weer iemand anders die met je op de foto wil. Dus daar waren we heel snel weg. Toch erg blij met ons anonieme leventje….

Donderdagavond om 20:40 uur vertrok onze trein richting Varanasi. Op het treinstation was het zo ontzettend druk dat we dachten moet dat allemaal in een trein?? Gelukkig hadden we plaatsen gereserveerd dus hoefden we niet te dringen om de trein in te kunnen komen. Er werd bij de trein flink gehandhaafd, wanneer je niet in de lijn bleef staan en op afstand van de trein bleef wachten kreeg je stokslagen. Het was zeker geen lullig stokje!!!!! Op ons ticket stond het wagonnummer en dan de klasse en op welke plaats je lag. We hebben heel de trein afgezocht naar het wagonnummer, niet te vinden. Met alle zware tassen van voor naar achter, bleek het wagonnummer niet te bestaan. In onze zoektocht is Claudia ook nog eens in haar kont geknepen, door een of andere creep. Claudia heeft deze man even een klap verkocht en de man wist niet hoe hard hij weg moest rennen, VIEZERIK! Eindelijk hadden we dan ons bedje gevonden in de trein, helemaal bovenin in het stapelbed, best wel comfortabel. Nog redelijk geslapen ook met zes anderen in een klein hokje.

Rond 10:30 uur waren we dan eindelijk in Varanasi en de drukte kwam je meteen tegemoet. Na een stukje lopen zijn we met de tsjoektsjoek naar ons hotel gereden. Het verkeer in Varanasi is nog drukker dan in Delhi, er was geen doorkomen aan. Amsterdam is vergeleken hierbij de rust zelve. Omdat er bij ons hotel geen voertuigen konden komen, hebben we eerst nog een half uur gelopen door allerlei kleine straatjes met heel veel trappen waar zelfs Cindy met haar lange benen nog moeite mee heeft. Maar uiteindelijk was ons uitgekozen hotel, uit de Lonely Planet, in zicht. Het Alka Hotel met een fantastisch uitzicht over de Ganges. Het ziet er zo anders uit dan in onze verbeelding.

Na gesetteld te zijn in onze back to basic kamer met een bed zo hard als een plank, zijn we the Ghat op gelopen. Langs de Ganges heb je allerlei verschillende Ghats. Bij de een worden ceremonies gehouden, bij de ander was rituelen, bij weer een ander crematies en ga zo maar door.
Het is zo moeilijk om te omschrijven in wat voor een wereld we hier terecht gekomen zijn, het is net een grote film! Als je er dan aan denkt dat dit elke dag werkelijkheid is voor deze mensen, huilt toch je hart wel een beetje en van de andere kant is het ook weer zo ontzettend mooi. We zijn eerst maar eens op een traptrede gaan zitten en alles goed in ons opgenomen, de geur (niet te goed anders ga je van je stokje), het geluid, de mensen, de dieren (ook slangen), het weer, de Ganges, het geloof en de rest.

Na een nachtje ‘heerlijk’ geslapen te hebben was het vroeg dag voor ons. Om 6:00 uur zijn we met een bootje de Ganges opgegaan met een super mooie zonsopgang. Vele was rituelen gezien en dan ben je echt verbaast ze nemen er zelfs een slokje van. Het is zo ontzettend vies water, alles doen mensen erin, afval dumpen, toiletteren, crematies en er slokjes van nemen. Ja je zal maar ergens in geloven. De mensen hier offeren hun hele leven op aan een geloof. Rijk of arm, het maakt niet uit. Het klein beetje geld wat sommige hebben geven ze uit aan het geloof. Wij vinden het echt verbazingwekkend om te zien maar waarschijnlijk is het voor de mensen hier een houvast.

Verder op de Ganges hebben we het ritueel van de crematies gezien. Echt heel apart, je zou er eens aan moeten denken dat wanneer wijzelf een crematie hebben en de hele wereld komt even een kijkje nemen. Raar toch?? Er worden zo ongeveer 200 mensen gecremeerd per dag, dus er gaan echt heel veel mensen dood hier. Je ziet naast de Ganges heel veel mensen liggen die het sterven nabij zijn en zichzelf daar neer leggen om te gaan sterven en de rest stapt er gewoon vrolijk overheen om zijn of haar dagelijkse leven voort te zetten. Prachtige en indrukwekkende boottocht.

’s Middag zijn we naar de andere kant van de stad gereisd voor een heerlijke massage en een duik in het zwembad, even RUST…….
Na de rust was er met de zonsondergang een ceremonie om te Ganges te eren dat doen ze hier iedere dag, het wordt echt heel groots aangepakt. Wij denken dan oooooooooo zonde van al dat geld wat ze hier insteken, daar kunnen zoveel mensen van eten.

Morgen is onze laatste dag in Varanasi, helaas!!!! Laat in de avond vertrekken we weer met de trein naar Agra om het pareltje van India te gaan bekijken, de Taj Mahal.

Ons India kan al niet meer stuk (niet te hard roepen natuurlijk), het is echt een land van uitersten.

Liefs C&C

• 05 Maart 2011 - 16:30

Wendy:

Hey,

Helemaal goed toch zo'n reis en weer genoeg dingen die er gebeuren! Dat is echt iets voor jullie!
    Ik ga maar weer verder met het vieren van carnaval en veel biertjes drinken!!
    Niet zo'n grote flessen als jullie maar bescheiden bierglaasjes!!
    Have fun!

• 05 Maart 2011 - 17:02

Carijn:

Hé moviestars (hihi)
    Wat een verhalen en nog maar 5 dagen onderweg.... Dat zegt al heel veel!
    Ik heb zo gelachen om het knijpende mannetje en de klap van Claudia. Zie het helemaal voor me, en Martijn ook.
    De creatie is zeker goed gelukt. Geniet vooral zo verder op jullie reis!

Liefs Martijn en Carijn

• 05 Maart 2011 - 18:57

Papa:

heb je bij her ritueeltje ook nog aan het zieltje van je pa gedacht ????? hahahaha
    leuk verslag, geniet ervan samen.
    ALAAFFFFFFFFFFFFF

• 06 Maart 2011 - 09:30

Susan:

Dames,

Mooi verslag! En indrukwekkende foto's.
    Veel plezier bij de Taj Mahal.

X

• 06 Maart 2011 - 11:10

Don Leo:

Ben me gereed aan het maken voor de optocht, tot dusver is alles goed verlopen.
    Goed om van jullie te horen, lekker wassen in de ganges? schietgebedjes in de ganges, mooi zo'n rivier je kan er alles in doen zie ik. Veel plezier bij de Taj Mahal.
    Zo ik ga weer lekker carnavaaaaaaaaalllllleeeeeen.

alaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf van Leo

• 06 Maart 2011 - 11:42

Lon & Bas:

Hé Avonturiers,
    Wat een belevenissen al in die paar dagen! Klinkt allemaal erg indrukwekkend!
    Veel plezier bij jullie volgende 'uitje': de Taj Mahal...
    Kus, Lon & Bas

• 06 Maart 2011 - 16:27

Newroz:

laat niet al het moois van jullie af fotograferen hoor! Veel plezier bij de Taj Mahal! Jade wilt ook wat tikken, haha! X

• 06 Maart 2011 - 18:31

Bianca:

En claudia weer lekker op de foto met een biertje!!!!!!!!!!!! helemaal goed

• 07 Maart 2011 - 08:38

Emiel:

Hey dames,

Wat een lekkere verhalen om te lezen... De foto van de twee gehurkte jongetjes op de vuilnisbelt spreekt boekdelen! Ben benieuwd naar de rest van jullie ervaringen!

Geniet ervan!

Emiel

• 07 Maart 2011 - 08:42

Koutje:

Hey hoi,

Leuk begin van jullie trip! Tis altijd mooi om de verschillen te zien en dan dankbaar te zijn voor je eigen leventje in nuchter NL. Claudia als je terug ben wil ik ook wel een foto met handtekening :)
    De Taj Mahal is prachtig (gezien op pica's) het is volledig symmetrisch gebouwd. Veel plzr en reis voorzichtig.

liefs Kout

• 07 Maart 2011 - 12:44

Willemien:

Hoi C&C,
    Ongelooflijk, het beeld dat jullie schetsen, dat wij allemaal op dezelfde aardbol leven.
    Lekker uitgebreid verslag, zo krijgen we hier een goed idee hoe het er daar aan toe gaat.
    Ik stuur nog een paar foto's van de optocht hebben jullie toch nog een beetje carnaval gevoel, het biertje is er al.
    groetjes en pas goed op elkaar.
    Willemien

• 07 Maart 2011 - 14:00

Marleen:

Hey ontdekkingreizigers!!

In wat voor een onwijs aparte wereld zijn jullie in beland, maar wat onzettend gaaf!
    Geniet ervan jullie! en ben benieuwd weer naar jullie nieuwe verhalen en foto's.

enjoy!!

xx leen

• 10 Maart 2011 - 23:52

Henny:

Heeey ladies,

Ben er ff tussenuit geweest maar moest ff carnval vieren. Ik heb jullie trolley wel gemist met de optocht ha ha.

Goh zitten julie daar aan die vuile rivier ik benijd jullie nie hoor maar lijkt me wel een hele ervaring. Claidia blijf slaan he da maggen ze nie.

Tot mails meiden.

XXXXX Assink

• 12 Maart 2011 - 14:38

Ardwin En Marjan:

Ja! Wij zijn klaar voor een volgend verslagje en fotosessie!
    Hier saai na een supercarnaval...dus kom maar op!