De eerste werkweek. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu De eerste werkweek. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Cindy & Claudia - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek.

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy & Claudia

14 April 2011 | Nepal, Pokhara

Lieve mensen bedankt voor al jullie lieve berichtjes, zo fijn! Ga dus vooral zo door…

Voor alle Nepalese mensen onder ons ten eerste HAPPY NEWYEAR, het jaar 2068 is aangebroken. Dus in jaargetallen loopt Nepal voor op ons maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Maar daarom is het ook zo leuk om hier te zijn…

Eerste werkdag in het Namaste Children’s House, wat een indrukken, 64 kinderen in één huis allemaal met een ander verhaal en een andere moeilijke naam. Ik werd meteen door een aantal kinderen meegesleurd voor een rondleiding. Auntie, come come! Iedere vrijwilliger noemen ze auntie, om het makkelijk te onthouden is. Wanneer je niet meteen luistert komt je naam er achteraan, auntie Cindy! Klinkt gezellig toch?! Het Namaste Children’s House heeft zelf heel veel vaste medewerkers, die op zijn of haar manier heel goed werk doen met de kinderen. Iedereen heeft ook een andere taak. Zo heb je housemothers, die wonen in het weeshuis en zijn één dag in de week vrij, een leraar, consulent, secretaresse, accountant en ga zo maar door. Eigenlijk draait het weeshuis omtrent de kinderen als een geoliede machine, alleen geld is vaak een probleem om 64 mondjes te voeden en dan staan er nog eens 600 kinderen op de wachtlijst. De vrijwilligers zijn er voor een extra aanvulling, voornamelijk voor de activiteiten. Dus wanneer er geen vrijwilligers zouden zijn, gaat alles gewoon door dus dat is ECHT goed om te zien.

In de tijd dat ik hier ben ga ik mezelf samen met Bhim bezig houden met de microkredieten. Het microkredieten project is ongeveer drie jaar geleden gestart door de Namaste Foundation van Carijn en Hilde. Nu is het tijd om samen met Bhim te kijken wat er wel en wat er niet goed gaat en eventueel te vernieuwen. Dus dat wordt voor mij een leuke klus.
Het microkredieten project betekend dat arme mensen een kleine lening krijgen om een bedrijfje te kunnen starten, zodat ze van die inkomsten kunnen leven. De lening wordt afbetaald zonder rente.
Daarnaast zal ik soms helpen in het weeshuis wanneer dat nodig is.

Er is natuurlijk ook genoeg tijd om andere leuke dingen te doen tussendoor. Zo ben ik samen met Merel (NL vrijwilliger), rondgeleid door Narayan (vrijwilligers coördinator of zoiets) in Pokhara. We zijn naar de batcaves geweest, waar je uit nauwe gaten moet kruipen. Naar een waterval, boeddhistische tempel waar een monnik facebook wilde uitwisselen. Nou toen viel mijn mond even open, WAT!, heb jij facebook? Iedere tweede zoon van een boeddhistische familie wordt het monniken bestaan ingestuurd en je kunt er nooit meer uit. Klinkt heftig toch? Toch fijn om te zien dat ze ook aan voetbal deden, naast het uren achter elkaar lezen in hun ‘bijbel’. Ook zijn we naar het dorp van Narayan geweest, zo'n ontzettende mooie plek. We moesten met een lange brug naar een andere berg en op die berg lag het dorp van Narayan. Het was een soort boerendorp. Narayan had buffalo’s, geiten, hond en kippen. Alles qua eten verbouwen ze zelf en is voor eigen gebruik.
Deze dag was echt heel erg leuk maar zo vermoeiend! Dus toen we in het weeshuis kwamen waren we niet vooruit te branden maar het was FUNNY FRIDAY, de kinderen treden dan op met dansjes, toneelstukjes en liedjes. Zo leuk om te zien dat ik er een flinke boust van kreeg. Merel en ik hebben ook nog een liedje gezongen, het liedje van Henny Huisman van de mini playbackshow. Het viel goed in de smaak. Als afsluiting van de funny friday allemaal nog even de voetjes van de vloer en helemaal in de stemming om de kroeg in te gaan met zijn allen. Onderweg naar de Bamboo bar trapte ik bijna op een slang, echt waar ik dacht dat ik dood ging. Gillen, rennen, hartkloppingen van hier tot ginder. Ik wist niet meer hoe ik het had. Ik heb er daarna maar wat alcohol ingegooid en ben de slang voor de rest van de avond vergeten. Maar helaas daardoor wel een enorme kater!

Yoga, yoga en nog eens yoga, iedereen praat erover en doet het ook. Ik dus ook maar aan de gang. Mijn eerste yoga les kreeg ik van Kevin (USA vrijwilliger) op onze rooftop om 8 uur in de ochtend. Een spierpijn de volgende dag. Daarna toch maar even een massage ondergaan bij Seeing Hands. Een massagesalon waar alleen blinden mensen werken. Er zijn blijkbaar 600.000 blinden mensen in Nepal. De massage was fantastisch, af en toe wel iets te close op sommige plekken maar ja dat kun je blinde mensen moeilijk kwalijk nemen. Na die massage dacht ik wel weer yoga te kunnen gaan doen, maar nu niet thuis maar ergens in de bergen. Voordat we er waren, waren we al een uur verder en iedereen helemaal uitgeput. Gelukkig was de yoga les een beetje te soft, zo konden we dus lekker bijkomen van de klimtocht. En omdat het zo soft was ga ik er niet meer heen en hoef ik dus ook niet meer die berg te beklimmen. Tijdens onze les viel er een salamander in Laura (ESP vrijwilliger)haar haar, het hele lokaal stond dus op zijn kop want wij westerling zijn dat niet gewend. Die leraar geïrriteerd, want we zaten net in een meditatieoefening. De volgende keer toch maar gewoon weer yoga op ons eigen dakterras.

Tijdens deze week alweer zoveel mensen zien komen en gaan. Ook Carijn is naar Pokhara gekomen voor haar stichting. Dat was wel een leuk weerzien hier in Pokhara, door haar enthousiaste verhalen ben ik naar Nepal gegaan. Carijn is hier samen met Hilde, Daphne en Eem voor hun stichting waar ik vrijwilligerswerk voor doe. Met zijn allen zijn we naar het nieuw gekochte land van Visma gegaan (oprichter Namaste Children’s House) waar het toekomstige Namaste Village gebouwd wordt. Het is een rit van driekwartier vanuit Pokhara ,maar helaas waren er wat stremming op de lokale wegen en heeft het anderhalf uur geduurd voordat we er waren. Het land ligt in de bergen en het uitzicht was zo mooi dat je ons niet hoorde klagen over de langdurige rit. Ik zat samen met Carijn achter in de Jeep en af en toe vlogen we alle kanten op. De terugweg had Carijn zonder het te weten een muis meegesmokkeld, onder haar oksel. Opeens voelde ze iets kriebelen onder haar oksel en ze keek en daar zat de muis. Na wat paniek en bewegingen was de muis weg . Maar hoe kon de muis weg zijn, we zaten immers in een kleine ruimte achterin de Jeep. Na weer wat tot rust gekomen te zijn, kijk ik in mijn vestzak zit daar die muis in. Ik schiet omhoog en probeer zo snel mogelijk mijn vest uit te krijgen, nou wij hebben de hele rit niet meer rustig gezeten kan ik je vertellen.

Gister heb ik nog meegedaan aan een Run for Fun voor toeristen. 2 km rennen, met een shirt van een goed doel. Wij deden met zijn vieren van het Namaste Children’s House mee. Er waren ook prijzen te winnen, 1ste een vliegticket, 2de paragliden en 3de een bus ticket. Helaas waren mannen en vrouwen niet gescheiden en maakte we geen enkele kans maar het was fun! En wie staat er in de krant, The Kathmandu Post al rennend?? Ja ik dus! Heel charmant…

Jaaa, je maakt hier van alles mee, ik hou jullie op de hoogte! Ik heb het in ieder geval harstikke naar mijn zin en ook in mijn tijdelijke huis. Huisgenoten uit alle landen. Elke avond hetzelfde eten, soms warm en soms koud water om te douchen. Beperkte elektriciteit, af en toe overstromingen in je kamer. Helemaal TOP!!! Tot de volgende keer…

X Cindy


  • 14 April 2011 - 10:03

    Claudia:

    Ik wil terruuuuuhhug!!! Happy 2068! De hele week feest nu of een enkele dag?

    De monnik op Facebook, ze zeggen toch niet voor niets dat het zo internationaal is? ;-)
    Ben blij dat je het slangenverhaal zo goed overleefd heb, daar had ik vooraf geen geld op ingezet! Ik zie je al helemaal samen met Carijn achter in die jeep zitten, in de ban van de muis. Haha, erg grappig om het alleen al voor te stellen.

    Hier gaat alles goed, weer lekker aan het werk. Gisteren de hele middag met peetje op het terras genoten van de zon en een drankje uiteraard. Vanavond ga ik eten bij Lon & Dien, dus er wordt goed op me gepast van alle kanten.. Tot nu toe is het wel raar zonder je, maar goed vol te houden. Dat gaat vast nog veranderen..

    Tot skypes, sms, telefoons, mails.. Vooral skypen kan ik iedereen aanraden, cindy heeft een webcam!

    Dikke kus

  • 14 April 2011 - 10:30

    Lonneke:

    Hallo Cin,

    Wat fijn om te horen dat je het ook in je eentje prima naar je zin hebt. Wat een verhalen weer, en al die nare beesten. Vind het echt heel stoer dat je het gewoon lekker doet.
    Hier alles zijn gangetje, soms best mooi weer en dan plots weer steenkoud.Zoals je al gelezen hebt zijn de blokhutjes in Best al geboekt en dus voor het eerste feestje zijn we goed voorbereid. Vrijdag lekker eerst bbq-en en een haardvuur en dan zaterdag het dak eraf. Heb er nu al zin in.
    Vanavond komt Clau gezellig eten en dan zal ik haar direct vragen wanneer het geschikte moment is om met je te skypen. Check nu blijkbaar steeds op het verkeerde moment.
    Nou lieverd nog heel veel plezier en wellicht tot snel op de skype. xxx

  • 14 April 2011 - 12:05

    Esther:

    Hey Cindy,

    Het jaar 2068, ik dacht dan is het wel heel space-achtig of zo, maar op de foto's te zien lopen ze toch nog een bietje achter.

    Slang...muis...vleermuizen...getver....och ja da heb je dan toevallig!!! Bleeee. Een muis in je vest.
    Ik ken wel da liedje van die motten in mun oude jas ha ha.

    En in die grot, moet je geen last hebben van claustrofobie...wa een enge spleetjes zeg. (ik wilde hier nog wat achter zetten, maar die verzin zelf maar ff, hi hi)

    Tis daar ook best wel groen hè, skon da uitzicht van valley en die waterval, echt mooi.

    We zijn afgelopen weekend een weekendje weggeweest met alle vriendjes en vriendinnetjes en niet te vergeten de kindertjes, was weer reuze gezelli en heb weer regelmatig in een deuk gelegen. En de nodige alchoholische versnaperingen naar binnen gewerkt, heel vervelend allemaal.
    Tja zoals je weet hou ik daar HELEMAAL niet van, ha ha
    We hadden mooi weer, nie normaal, ben zelfs nog verkleurd.

    Hou je haaks, en doe je ding daar.

    Groetjes Esther -xxx-

  • 14 April 2011 - 12:22

    Koutje:

    Heyyyy schattie,

    Kunnen wij mensen van 2011 nog wat spannends verwachten van 2068 of niet dan?
    Hahahahaha die fiets! geweldig zeg. Moest die vent er nog op gaan zitten of ehh? Wat een verhaal weer zeg hahah echt leuk, fijn dat je t naar je zin hebt ondanks dat Claudia weg is!
    Ohh man als die muis bij mij in mn zak had gezeten nou dan was ik waarschijnlijk al uit die jeep gesprongen, en die batcaves? Ehm tussen de vleermuizen hell no, maar dan die kleine openingen, denk dat mijn kont daar niet doorheen komt : )

    Hier verder alles rustig, net tentamen/blok afgerond. Denk dat ik mn tentamen wel heb gehaald dus nog 1 blok te gaan en dan weer vakantieeeeeeeeeeeeeeeee. Ik ga dit jaar wel eerder afsluiten want we hebben al geboekt naar Thailand, 3 wkn! Dus ga ietsjes eerder weg en als ik terug ben ga ik mn tentamen doen!
    Het was afgelopen paar dagen heerlijk zomers weer maar sinds woensdag weer wat minder zon en meer grijs. op t werk ook alles chill, nog niet veel anders.
    Enne nee verder niks noemenswaardig meegemaakt..

    Dikke kus en tot lees,spreeks...

  • 14 April 2011 - 13:29

    Bianca:

    Hai Cin, goed te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt!!! Maaruh, ik mis je wel.
    Ik hoop je snel ns op de skype te treffen, zodat ik je koppie weer ff kan zien.
    Verder zullen we goed op je meisje passen hier in amsterdam!!!!!
    Dikke kus en knuffel

  • 14 April 2011 - 13:53

    Geheim:

    Doe jij nou maar gewoon je pet op....!

  • 14 April 2011 - 14:03

    Willemien:

    Hoi Cindy,
    Wat een verhalen weer! Je klinkt een stuk beter dan een week geleden, gelukkig.
    Je doet het toch maar.
    Het lijkt me een land van uiterste: Monnik op facebook en dan die armoede.
    groetjes
    Willemien

  • 14 April 2011 - 15:05

    Geheim #2:

    En dan 'pet' door je neus uitgeproken hè.. :-)

  • 14 April 2011 - 17:27

    Wendy:

    Hey zussie,

    Wat een verhalen weer, fijn te horen en te lezen dat het goed met je gaat.
    En dan al die niet uitgenodigde huisdieren, helemaal fantastisch en ook echt iets. voor jou.
    Ha ha
    Tja yoga en dan zeggen ze altijd dat dat ontspannend moet zijn!! De volgende dag zeker niet.
    Hier is het gelukkig weer wat rustig, en jawel vanaf volgende week donderdag is mijn onderwijsassistente weg. Heeft een nieuwe baan!! Ik ben echt helemaal blij, zeker voor haar maar ook heel blij voor mezelf. Dus alles komt weer goed.
    Nog 2 weken en dat zien we elkaar heb er echt super veel zin in!
    we mailen en bellen nog.
    Heb je de reispapapieren nog gekregen?

    tot heel snel!!!

  • 14 April 2011 - 17:27

    Wendy:

    Hey zussie,

    Wat een verhalen weer, fijn te horen en te lezen dat het goed met je gaat.
    En dan al die niet uitgenodigde huisdieren, helemaal fantastisch en ook echt iets. voor jou.
    Ha ha
    Tja yoga en dan zeggen ze altijd dat dat ontspannend moet zijn!! De volgende dag zeker niet.
    Hier is het gelukkig weer wat rustig, en jawel vanaf volgende week donderdag is mijn onderwijsassistente weg. Heeft een nieuwe baan!! Ik ben echt helemaal blij, zeker voor haar maar ook heel blij voor mezelf. Dus alles komt weer goed.
    Nog 2 weken en dat zien we elkaar heb er echt super veel zin in!
    we mailen en bellen nog.
    Heb je de reispapapieren nog gekregen?

    tot heel snel!!!

  • 15 April 2011 - 06:15

    Marion:

    Hoi Cindy,

    Fijn te horen dat het goed met je gaat en wat een avonturen met al die beesten.... Stoer hoor!!
    Ik geniet volop van je verhalen.
    Nou meissie geniet ervan!

    Groet,
    Marion

  • 16 April 2011 - 07:57

    Ardwin En Marjan:

    He die Cindy Pindy.
    Klinkt weer helemaal goed! Wat ben je toch een bikkel: jij en grote insecten!
    Enne...zo te lezen heb je genoeg vrije tijd om leuke dingen te doen,. Mooi zo.
    Maarrreee....niet zo verliefd worden op zo'n klein hummeltje dat je er eentje mee naar huis neemt, he. Wat een droppie op die foto!
    Heb je trouwens nog tips voor ons? WIj gaan over 2 wkn. Tip 1: doe geen vest aan in waar muizen in kunnen vallen? Tip 2: neem een plastuitje mee voor onverwachte filevorming onderweg? Tip 3: een mp3 speler met Henny Huisman-muziek?
    Ondertussen al flink bezig voor de carnaval: dus geef je maten door, dan maken we een "pekske" voor jou. Of moeten we een maandje wachten dat je na alle rijst weer een paar maatjes kleiner bent.
    Doe maar snel weer een mooi verslag met mooie fotoooos.
    Liefs, A en M


  • 16 April 2011 - 14:39

    Hennie En Koos:

    Hallo hier een berichtje uit brabant.
    Wat ben je weer een kanjer en jullie hebben mooie foto's gemaakt en verslagen geschreven.
    We kunnen je precies volgen wat jullie en nu dat je alleen bent wat er te beleven is in Nepal.
    Geweldig.
    Wat een beleving.
    Ik ben een beetje laat met reageren maar ik denk elke dag aan je.
    Hier gaat het zijn gangetje en de carnaval ben ik al weer vergeten maar ik had enorm genoten.
    Je zusters waren kanjers op de crematie van opa, het verslag van jou was mooi voorgelezen.
    Het was zwaar voor ze en omdat ze je mistte.
    Maar geniet er nog lekker van want het is zo om voordat je het weet.
    Nog even dan komt er weer familie dan kan je laten zien waar jij van geniet.
    Een hele dikkkkkkkke kussssssssss van je tante en oompje.


  • 16 April 2011 - 22:39

    Henny:

    Heeey Cindy,

    Nog een happy new year. Ik lees wel dat ut goed ga met je.

    Groetjes van de Assink

  • 17 April 2011 - 12:16

    Jeroen:

    Hi Cindy,

    Gaaf joh, je stond in de krant dus, van harte met dit mooie resultaat ;) Have fun en erg leuk geschreven allemaal. Leuke foto's ook by de way, staat je goed ;)

    Geniet ervan en ben erg benieuwd naar je persoonlijke verhalen uiteraard!!!

    Liefs Jeroen

  • 18 April 2011 - 15:00

    Robbert:

    Cindy we miss u! Als je terug bent snel een keer elkaar zien!!

    Dikke x en geniet er nog van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy & Claudia

Actief sinds 10 Aug. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 56976

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 22 Juni 2011

Azië

27 Augustus 2007 - 29 Januari 2008

Afrika

Landen bezocht: